donderdag 3 maart 2022

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN (5; het CDA)

 Meester Jalt lijsttrekker voor het CDA: ‘Ik doe het voor de kinderen uit mijn klas’

Door Jalt de Haan

Als leerkracht op de Dom Helder Camara school zie ik dagelijks de grote uitdagingen waar we in Groningen voor staan. Het zijn deze kinderen die me tot op het bot motiveren om te werken aan eerlijker, veiliger, betaalbaar en sportief Groningen. 

Ik maak me zorgen dat deze kinderen later geen huis meer kunnen vinden. Iedereen kent wel iemand die op zoek is naar een woning of is zelf op zoek naar een woning. Daarom wil ik dat er meer en sneller wordt gebouwd en moeten huizen alleen gekocht worden om in te wonen en niet aan te verdienen.

Ik hoor de verhalen van kinderen die op straat in aanraking komen met jongeren die met messen op straat lopen. Groningen moet veiliger. Dat begint natuurlijk bij preventie. Zorgen dat kinderen veilig opgroeien in een liefdevol gezin. Maar als er relschoppers zijn die zich niet willen gedragen, moeten we de politie meer middelen geven. Helaas houden de linkse partijen dit tegen met privacy als argument. Ik kies voor onze veiligheid en wil daarom indien nodig meer cameratoezicht, meer geld voor handhaving en preventief fouilleren.

Ook de armoede in Groningen is raakt mij. Ik zie wat het met kinderen doet. Maar liefst 1 op de 6 kinderen in onze gemeente op in armoede. In Beijum zijn die getallen nog hoger. Een paar jaar geleden had ik een meisje in de klas. Ze was elke keer te laat met het inleveren van haar huiswerk en werkstuk. En ik mopperde op haar. Wat bleek, ze had thuis geen laptop en was hiervoor afhankelijk van haar opa en oma. Daarom heb ik een voorstel gedaan om met een laptopregeling te komen, zodat kinderen die het thuis niet makkelijk hebben gelijke kansen krijgen hun schoolwerk goed te doen. Dit voorstel is aangenomen en ik zie nu de eerste kinderen op school die van de gemeente een laptop hebben gekregen.

In Beijum heb ik me laatst ingezet voor een aantal bewoners aan de Framaheerd. Zij willen graag mee doen in de energietransitie, maar grote bomen verhinderen dat ze zonnepanelen kunnen nemen. Dit levert niet genoeg op. Snoeien zou hierin al een hele hoop schelen. Wellicht op andere plekken wat kleinere bomen. De gemeente wil hier echter niet aan mee werken. Ik vind dit jammer. We moeten bewoners die willen verduurzamen juist helpen en creatief met ze mee denken.

Ik hoop dat mensen in Beijum mee willen steunen op 16 maart. 

JF; een in de Dom Helder Camaraschool opgenomen video

In 2018, Jalt en zijn CDA voor een veilig en schoon Beijum

Aflevering 1 kwam van D66 Stad. 
Twee van de SP
Drie over ChristenUnie Stad (nog geen antwoord ontvangen).

Geen opmerkingen: