dinsdag 1 maart 2022

UIT DE OUDE DOOS (543)

 
Bovenstaande schets is ca veertig jaar oud.

We zien de energieheuvel midden in de Froukemaheerd.

Zie een grondafbeelding van de plek hier

De ingezoomde dronefoto links werd bijna een jaar geleden gepubliceerd. Klik de link aan om het scherpere totaalplaatje van de omgeving beter te kunnen bekijken.

Wat een fascinerende schets. Het zou zo in een kleurenstripverhaal over Beijum kunnen passen.

We zien het elektrahuisje met 'bakbeest' op het grasveld (zie bovenste link nog eens).

Deze blogger snapt niet wat dat neerhangende 'ding' rechtsonder moet voorstellen. Wat zullen dat toch voor rode verticale lijnen zijn?

Wat een mooi feeëriek plaatje. Zie ook de daken van de rij huizen boven. Energiezuinige huisen op zonne-energie. 

Wie heeft meer info?


2 opmerkingen:

Mara Li zei

Grappig, ik heb daar tot mijn zevende gewoond (inmiddels met gezin en al neergestreken in de Fultsemaheerd). M’n zus en ik noemden het altijd “het blauwe ding”. Die rode lijnen zijn pijpen voor aardwarmte, denk ik. Je ziet dat ze op en neer gaan, dus ze vervoeren koude en warmte.

Anoniem zei

Volgens mij wordt door de panelen op de daken water gepompt om zomers warmte op te slaan inde grond onder de heuvel wat sinters voor de verwarming weer wordt gebruikt