donderdag 8 juli 2010

DEZE POEZEN ZIJN OOK BEIJUMWATCHERS

Op het moment dat ik deze foto schoot vroeg ik me direct af of dit zo maar kon. Ten eerste vroeg ik me af of je zomaar ongevraagd bij iemand naar binnen mag fotograferen. En ten tweede, hebben dieren ook recht op privacy? De foto is gemaakt rond de in aanbouw zijnde gerenoveerde rotonde bij de Wibenaheerd. Zijn het poesjes achter het raam? Of katjes? Het doet er eigenlijk niet toe, wel dat ik minstens een minuut gebiologeerd naar ze stond te kijken hoe ze gebiologeerd naar buiten keken. Vreemde uitdrukking trouwens als je er langer bij stil staat: gebiologeert kijken. Er is een variant op deze uitdrukking en ik vraag me af of dit een Groningse dan wel een algemeen Nederlandse uitdrukking is: hij of zij zat daar en daar met verstand naar te kijken. Wat kun je toch intens nieuwsgierig zijn naar de belevingswereld van dieren. Wat gaat er door deze beestjes heen? Hopen ze dat er een muis of een soortgenoot van het andere geslacht voorbij gaat lopen? Zullen ze ook kunnen oordelen en denken dat er een gek met een camera voor het huis staat? Nee, dat kan natuurlijk niet, begrippen als gek en camera kennen ze niet, daar moet je voor kunnen denken en hersenen hebben. Wat is een huis? In elk geval zaten ze wel met verstand naar me te kijken.

Geen opmerkingen: