zondag 4 december 2011

SCOOTMOBIEL-BEDELAAR BLIJFT BEZIG

Begin van de maand maart publiceerde ik een bericht op Beijumnieuws over een bedelende scootmobieler. Zielige verhalen over fantoompijn moesten (moeten) mensen om de tuin leiden en hun portemonnee doen trekken.
Een week of twee geleden kwam ik de man een keer tegen op het Heerdenpad, maar ik kon niet stoppen omdat ik in tijdnood zat voor een afspraak in de stad. Hij zat in een blauwe scootmobiel en wenkte om iets te kunnen vragen. Ik realiseerde me meteen wat hij wilde vragen. Want, hij doet het nog steeds: misbruik maken van zijn zielige positie door mensen geld af te troggelen. Deze twee reacties kwamen eind november (week geleden) binnen onder het eerste artikel. Ik publiceer ze hier even 'bovengronds' om de doodeenvoudige reden dat er niet veel lezers zullen zijn die reacties onder blogberichten van meer dan een half jaar oud nog gaan lezen (op een enkele uitzondering na):

Anoniem zei
Ik ben een week of 4 geleden ook aangesproken door deze man, in de Nwe Ebbingstraat. Hij had 16 euro nodig voor de medicijnen, maar hij had maar 2 euro... ik heb hem 15 euro gegeven, omdat ik met hem te doen had. Toen hij vervolgens weg sjeesde op z'n scootmobiel, bekroop me een akelig gevoel. Bij thuiskomst gelijk maar even op internet geneusd en ja hoor, ik was besodemieterd!! En zo gaat de wereld naar de kloten en blijkt maar weer dat je mensen niet meer kunt vertrouwen en je niet meer naar je hart moet luisteren... jammer!!
JosvanVenrooij zei
Ha, ik ben deze man ook tegengekomen. En ik woon niet eens in Groningen.
http://www.hetbewijs.blogspot.com/2011/09/fantoompijn.html

Deze reacties staan onder het eerste blogbericht (4/3/2011) over de bedelende scootmobieler. Een 2e bericht over deze zaak lees je hier.
Vraag: zijn er meer mensen die zich in de luren hebben laten leggen door deze man? Weet iemand waar hij woont? Beijumnieuws@online.nl
Jos van Venrooij heeft een mooi verhaaltje geschreven over de fantoombedelaar. Zie de link onder zijn reactie:
Gearmd als vanouds en weleer, liepen de man en zijn vrouw door de zwoele nazomeravond, terug naar hun hotel. Ze waren een goedgemikt weekendje weg, met z’n tweetjes, in de grote stad. Nog nagenietend van een zonnige dag en een genoeglijk avondje uit liepen ze daar. Zichzelf genoeg, zogezegd. Vanuit het donker kwam hen een man tegemoet. Een oudere man was het, een oudere meneer. En hij zat in een elektrisch scootmobiel. Of hij iets mocht vragen, riep hij al van een afstandje, met een slordige, schorre stem, zodat de man en zijn vrouw eigenlijk ook meteen al wel wisten wát hij zou gaan vragen. Maar goed.
Lees verder via genoemde Fantoompijnlink.
Vraag: kan Jos even mailen naar Beijumnieuws@online.nl?
Update 17.31 uur. Tot m'n niet geringe verbazing ontdek ik op Lijn6 dat de scootmobieler compleet met foto daar 'geportretteerd' staat. Ook daar een verhaaltje over medicijnen. Hij wist een tientje bij de redacteur van Lijn6 los te troggelen, lees ik hier.

26 opmerkingen:

Anoniem zei

info@josvanvenrooij.nl
Staat gewoon op zijn profiel.
Onduidelijk verhaal.

Anoniem zei

Ik begrijp het probleem niet zo goed. Waarom zou iemand in een scootmobiel niet mogen bedelen en iemand met een of ander krantje wel of met een muziekinstrument, of voor een goed doel waar het merendeel naar de bureaucratie gaat?
Iedereen weet dat mensen in Nederland een minimum inkomen hebben. Is geen vetpot.
Jan Roos geld zat toch gaven mensen hem geld.
Het is toch iets wat je gewoon wel of niet geeft, net als in het wc de riepeverkoopster en de andere meneer.
Wat is het verschil?

Anoniem zei

Wij hadden precies het zelfde. Bij noorderzon afgelopen zomer.. Ik vond hem een beetje eng en zei tegen mn vriend dat hij niet met em moest praten. Snel weggefietst.

Anoniem zei

Ook ik heb met hem te maken gehad. Hij hoeft me niks meer te vragen, want hij weet wat mijn antwoord is. Misschien kun je een foto van hem plaatsen?

(rené)

Laurens zei

@Anoniem15.22 uur: hij bedelt voor geld voor medicijnen terwijl hij dit niet hoeft te doen. Iedere x dezelfde smoes. Net als junk die bedelt voor een nachtverblijf maar er dope voor aanschaft. Kortrom. hij gebruik een methode die niet eerliojk is want hij gebruikt z'n handikap voor zieligheid

Anoniem zei

Gewoon met hem meegaan om medicijnen te gaan kopen. Kom je er snel genoeg achter...

Anoniem zei

Bah, ook scootmobielers kunnen de boel belazeren. Ik zag een keer een in Albet Heijn nadat hij betrapt was na winkeldiefstal. Halve ideoten

Anoniem zei

Dus je weet zeker als hij had gelopen dan had hij niet gebedeld.

Ik heb liever dat een junk bedelt, dan dat hij inbreekt.

Anoniem zei

GGZ heeft daar dagbesteding. Het zou wel heel erg onfatsoenlijk zijn van lijn6 om iemand zomaar met foto te plaatsen op internet.
Als je weet dat zo iemand naar dagbesteding gaat. Dan zou iets meer onderzoek netjes zijn.

Bianca (Hiddemaheerd) zei

@Anoniem. Hoe weet je dat Lijn6 zo maar iemand op internet zet? Wie zegt dat hij geen toestemming heeft gegeven of ben je soms zelf gehandicapt. Wat n zielige reactie. Waarom moet er meer onderzoek zijn als de beddelaar naar dagbesteding gaat, is hij dan niet volwaardig ofzo. De meneer poseert toch.

Anoniem zei

@Bianca daarom staat er ook iets meer onderzoek, 5 dd dagbesteding is veel. Hij weet op dat moment niet dat hij gekoppeld wordt aan dit soort berichten over bedelen.
Hij is trots op zijn handschoenen.

Ooit van curators en mentoren gehoord, iemand die eronder valt door een rechter uitgesproken, mag zoveel toestemming geven als hij/zij wil maar je moet toch bij de curator/mentor zijn voor wettelijke toestemming.

Ik zeg dus niet dat hij daar onder valt, ik zeg wel even onderzoeken voordat je publiceert op internet.

Bert zei

Bedelen is van alle tijden en alle standen. Ik zie hem regelmatig rijden in Beijum en op Korreweg, waarbij hij regelmatig mensen aanhoudt en blijkbaar steeds dezelfde riedel afdraait. Meestal gaat hij vandoor als hij mij ziet aankomen, omdat hij weet dat ik de argeloze mensen waarschuw dat zijn verhaal niet klopt. Ach, zolang het niet agressief gebeurt, is het voor mij ook geen halsmisdaad, het is alleen jammer dat hij leugens gebruikt, maar ik kom weinig bedelaars tegen die wel de waarheid vertellen (geef me wat, dan kan ik zuipen).

Anoniem zei

Anoniem, misschien heb je gelijk. Toch weet ik niet of een curator/mentor toestemming geeft voor bedelen, liegen en bedriegen. Wat een kul om te zeggen dat hij werd gekoppeld aan n bericht over bedelen. Waar stat dat in het nieuwsberich van Lijn6 dan.Wat n bescherming voor n oplichter.

Anoniem zei

Mensen met een hersenafwijking kunnen "liegen" (confabuleren). Niet bewust, en die vallen in herhalingen. Ik wil niet zeggen dat deze meneer een hersenafwijking heeft.
Maar dat soort mensen hebben wel een curator/mentor.
Mensen die dan "liegen en bedriegen" krijgen juist een curator/mentor. Kunnen vaak ook niet met geld omgaan omdat ze vergeten. Dat kan de oorzaak zijn van zijn geldprobleem.
Jij draait het om, jij zegt dat een curator/mentor toestemming voor zijn gedrag geeft. Het gedrag is juist de oorzaak dat zij een curator/mentor krijgen, en dat de rechter hem dus zijn beslissingsbevoegdheden afneemt.

Hoe kom je aan zo'n hersenafwijking, vele oorzaken, aangeboren of niet aangeboren, zoals bijv. een ongeluk, een hersenbloeding, ziekte, drank, verslaving etc. Dementie is ook een vorm.

Kees K. zei

Ik kom regelmatig mensen tegen die voor de ingang van een supermarkt zwerverskranten verkopen. Hun verhalen kloppen meestal niet, net als de tonen van de slechte muziekanten niet harmonieeren.

U kunt gewoon NEE (of zelfs ook nog 'rot op') zeggen, waarom zo'n man of vrouw betichten van een soort 'misdaad'? Zijn de Beijumse zieltjes zo zwak dat ze de zonde op een ander willen werpen?

Anoniem zei

Met stijgende verbazing volg ik deze discussie. Ik heb de man ook bijna een keer wat vergeten, maar een bepaald gevoel weerhield me hiervan. Aan de vele gelezen reacties gezien terecht. Gewoon een oplichter. En of dat nou een gezond iemand is of iemand in een rolstoel doet er niks toe. Begint iemand zo maar over en hersenafwijking. Hoe weet anoniem dat en is dat soms een rechtvaardiging. Zo mag een alcoholist met een hersenafwijking ook mensen bedonderen en oplichten. Kees K. begrijpt niet dat je tegen een zielige persoon niet hardop zegt dat hij moet op lazeren. Het is geen misdaad. Maar wel oplichterij. Verslaafde junkies hebben ook last van kapotte hersenen.

Anoniem zei

@anoniem 23.33 De hersenafwijking ging erover wanneer je een curator of mentor krijgt.

Hoe weet u dat hij zijn geld niet voor medicatie gebruikt?
Is hij veroordeeld als oplichter?

Oplichterij is strafbaar dus een misdaad (art.326 wetboek van Strafrecht).

karinp zei

Ik weet waar de man woont ben hem na de zoveelste keer oplichting in onze wijk gevolgt en hij woont in een woongemeenschap.
Aldaar zijn ze zijn gedrag ook meer dan zat heb in de stad al div. mensen gewaarschuwd zie hem erg vaak.

Snap de reacties hier ook niet, hij verteld een ontzettend zielig verhaal, dat zijn medicijnen deels worden vergoed of niet en dat hij fantoompijn heeft.

Ik stuurde hem door naar mjd voor hulp en toen werdt hij boos.
Mischien eens de wijkagent vragen wat ze hier aan(kunnen) doen en de stichting waar hij woont?
suc6 Johan

Anoniem zei

Anoniem 00.55 uur. Dat betekent dat een junkie die om een euro bietst voor een slapplek en er vervolgens bier voor koopt een misdadiger is. Moet hij soms 100 maal per maand geld voor medicatie? Nee hoor, ook een gehandicapte kan een doodordinaire oplichter zijn.

isabelle zei

Hoe het ook zij en wat je er ook van vindt; Actief bedelen is verboden! Passief bedelen wordt gedoogd. (Non-verbaal)

Anoniem zei

Het ging over toestemming geven voor gebruik van foto's.
Sommige mensen lezen ook maar half.

Kees Huizenga zei

Zeer interessant! De redactie van lijn6.com gedraagt zich als een gratis particulier detectivebureau. Het betreft hier een openbare en publieke bedelaar.

Met alle respect: ik ben hierover verdeeld. Er zijn voordelen en nadelen.

Enerzijds: "Boontje komt om zijn loontje!"
Anderzijds: waarom deze foto's?

Wat weegt het zwaarst? Het recht op privacy? Of een openbare en publieke behandeling? Preventie en veiligheid versus privacy. Ik ben er nog niet uit.

Wat is de taak van een private website over de wijk Beijum?

Wat is de taak van de wijkagenten en de rechercheurs van de regiopolitie?

Wat is de taak van MJD Beijum? Wat kan zijn woongemeenschap doen?

Anoniem zei

Vaag! Deze man heeft gewoon een baan (bij WerkPro aan de Neutronstraat)...

H Klaassen zei

Hij was vandaag 5 december om 16 uur weer bezig op de Atensheerd, bij het winkelcentrum.
Ik zag jou Johan ook nog lopen, heb jij de man op de skoot-mobiel ook gezien?

Anoniem zei

Werkpro hier

Anoniem zei

Die man vraag geld voor drugs.
Deze man is namelijk verslaafd aan cocaïne en gebruikt veel drank daar ruikt hij naar als hij wat zegt.