zondag 19 mei 2019

EEN ZWERM HONINGBIJEN IN DE MELSEMAHEERD


Door Marieke Laauwen

Afgelopen woensdag kregen Marjolein de Jong (zie hier met rode jas aan; JF) en ik een berichtje dat er een zwerm honingbijen was neergestreken in een tuin vlakbij de ingang van het nieuwe Wij gebouw aan de Melsemaheerd. 

Voor ons heel leuk om die te onderscheppen want Marjolein en ik hebben elkaar lang geleden leren kennen als vrijwilligers bij het CJG toen nog aan de Emingaheerd. Tegenwoordig imkeren we allebei en werken we regelmatig samen.

In deze tijd van het jaar zijn bijenzwermen een normaal verschijnsel. De volken groeien hard en als een volk te groot wordt, verzamelt de koningin een gedeelte van het volk en gaat daar mee op zoek naar een nieuwe plek voor haar volk.

Imkers proberen dit zwermen te voorkomen, maar dat lukt niet altijd. Zwermen zijn over het algemeen heel vriendelijk dus bang hoef je er niet voort te zijn.
We hebben de zwerm eerst natgespoten. Daardoor zorg je dat de bijen dicht tegen elkaar aan blijven zitten en de groep bijen in een klein leeg bijenkastje geveegd. In die grote groep zit vrijwel altijd de koningin. De bijen die nog rondvliegen willen naar de koningin toe en daarom hebben we de kast nog een paar uur open op zijn plek laten staan.

Zodat de bijen die nog rondkropen en rondvlogen ook naar binnen konden. 's Avonds rond 8 uur was het flink afgekoeld en zaten ze allemaal in de kast. We hebben hem op de bijenstal in het stadspark gezet. Over een paar dagen gaan we eens kijken hoe het ermee staat.

Een bijenzwerm is altijd van diegene die hem schept, dus Marjolein en ik moesten daar even over onderhandelen! Op dit moment heeft Marjolein meer volken dan ik dus ik voeg hem aan mijn collectie toe.

(Foto's ook door Marieke opgestuurd)

Geen opmerkingen: