donderdag 12 maart 2020

BUSSTATION WIBENAHEERD HEEFT EEN SCHAFTRUIMTE


De tijd dat er bij bushalte Wibenaheerd, begin en eindpunt van buslijn , Beijum-Roden vice versa, maar een bus stond behoort tot het verleden.

Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat er maar een bus staat, maar sinds de Wibenaheerd een oplaadstation heeft gekregen is dit gedeelte van Beijum getransformeerd van bushalte naar busstation.

Zie foto boven, eergisteren gemaakt.
Er stonden vier of zowaar vijf bussen bij de rotonde van genoemde woonheerd.

Niet dat iedereen er even tevreden mee is, in de buurt wordt ook geklaagd door omwonenden, wat een drukte, en wat soms weinig ruimte om er langs te rijden.

Het busstation staat vlakbij de tien jaar oude voormalige school De Dijk, later Expeditie en sinds een paar een anti-kraakpand (ruim een miljoen euro gekost).

Wat handig, en al eens benoemd, in het gebouw is een kamertje als schaftruimte ingericht.
Daar kunnen de Qbuzz-chauffeurs even koffie drinken, pauzeren terwijl de bussen opladen.

Zie foto's links en rechts. Op de rechter foto zien we het kamertje met op de achtergrond door het raam een bus.

Zo te zien staat er o.a. een senseo-apparaat en een magnetron. De Wibenaheerd is een trefpunt van buschauffeurs en een ov-station geworden.
Update 14.20 uur, zie reacties via FB-Beijumnieuws. Bezorgde Beijumers: 'moet er eerst een ongeluk gebeuren?' 
Update 22.00 uur, lezer Rob: Het probleem komt mede doordat alle bussen op dit moment op dit laadstation moet bij laden, de halte in Roden waar deze bussen naar toe rijden, ligt er al een maand uit. Hierdoor worden er meer bussen ingezet om ze de mogelijkheid te bieden voldoende laadtijd te verschaffen op het eindpunt Wibenaheerd.

Op de vraag of het dan tijdelijk zal zijn antwoordt hij:


Dat zou een mogelijkheid zijn. Zaterdagavond vielen de elektrisch aangedreven bussen helemaal uit, omdat er ook een defect in de oplaadpunt Wibenaheerd voordeed. Met als gevolg stilstaande bussen onderweg tussen Groningen en Roden. Er moesten eerst dieselbussen worden opgestart om de problemen op te lossen.


Rob verder:

Uiteraard moet de veiligheid altijd voorop staan, mijn reactie was ook niet bedoeld als excuus, alleen als uitleg voor de huidige situatie, ook de chauffeurs klagen steen en been, maar de leiding van Quibuz, volgt zijn eigen weg. Ook in de normale dienstregeling is er volgens hun te weinig tijdsruimte opgenomen om de bussen voldoende te laden, vooral in de spitsuren en onvoorziene vertragingen, file, extra drukte bij slecht weer ect.

1 opmerking:

Anoniem zei

Vanmiddag om half 5 weer een opstopping waarbij de derde bus het fietspad en een rijstrook van de wijking blokkeerde. Alle bussen waren van lijn 4.