maandag 16 maart 2020

COLUMN UIT LEWENBORG (179)



Denk aan je medemens.

Heel de wereld is in de ban van het coronavirus. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn om besmetting te voorkomen. Er zijn tientallen tips her en der te lezen voor iedereen.
Alleen als ik dan lees dat je met je ellenbogen tegen elkaar een ander moet gaan begroeten, vind ik dat een rare keus. Dit vanwege alle bacillen die we met elkaar proesten en niezen aan de binnenkant van de ellenboog. Nee, laten we het simpeler en vooral hygiënischer doen, begroet elkaar met de voet.

In de supermarkten is er een run op zakdoekjes, desinfecteermiddel, wc-papier, houdbare groenten en ga zo maar door en ook mogen de mondkapjes niet ontbreken in deze rij. Alleen weet je wel waar deze gemaakt worden? Juist, in China. Bovendien helpt ’t ook nog niet eens volgens de geleerden. Net las ik dat iedereen wordt opgeroepen om bij de winkels met de pinpas te gaan betalen, als het echt niet anders kan dan het geld bij de kassa neerleggen en het wisselgeld daar weg pakken. Dat geld is allang met iemand in contact geweest… Nee, dan moet je een kennis van mij zien: Zij gaat boodschappen doen met handschoenen aan, vanwege de bacillen op een winkelwagen en of producten. 

Iedereen weet toch dat winkelwagens, geld en producten vol bacillen zitten? Coronavirus of niet. Dat was altijd al zo, net als deurklinken, wc-doorspoelknoppen, muis van de computer, je telefoon, je pinpas en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is je vroeger toch geleerd, dat je bij thuiskomst je handen goed moet wassen met zeep, net als na een toiletbezoek en voor het eten gaan.
Logisch vind ik het dat grote evenementen in het land worden afgelast. Men moet niet alleen aan zichzelf denken om niet ziek te worden, maar juist aan de ander om die niet ziek te maken. Tot mijn verbazing gaan evenementen tot 1000 personen wel gewoon door op het moment van dit schrijven, dat is toch vragen om moeilijkheden? Ik vind 999 mensen ook al een heleboel… Sinds 12 maart is dit naar beneden gegaan tot 100 personen… 

Als jezelf het virus oploopt, kun je er een zwak persoon mee besmetten zonder dat je weet dat je het zelf hebt en dus niet ziek wordt. Voor een zwak persoon kan dit coronavirus funest zijn en hier aan overlijden. Dat wil je toch niet op je geweten hebben, lijkt mij. Dus ben ik een voorstander voor alle maatregelen die inmiddels worden getroffen.
Inmiddels is het coronavirus een pandemie en dus een epidemie op wereldwijde schaal. Mensen zet álles op alles om besmetting te voorkomen. Denk niet alleen aan je eigen ik, maar zeker aan een ander. Dit virus is er eentje die erg lastig te beheersen is. Ga je gezellig een dagje uit, naar theater, film of evenement van wat dan ook, denk dan even goed na of het wel echt noodzakelijk is… Die dingen lopen niet weg.

En dan zeg ik: “Ga niet doemdenken, maar nadenken en bij twijfel niet doen.”

2020©Vlindertje73

EXTRA NOTE:
Wat ik nu las is echt afschuwelijk
😡 Blijkt maar weer dat de mens goed te vergelijken is met een eend. Zie verder voor een citaat 👇
De mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank krijgen de deksel op hun neus door dat gehamster van de egoïste mens. Wees dan nu lief en zorg dat de arme mensen iets bij jouw op kunnen halen wat ze dringend nog hebben. #doeslief #coronavirus
Zo kan je toch nog iets nuttigs doen voor je medemens!

Ik citeer een stukje uit een oude column:
"Eenden zijn ten eerste zeer egoïstisch en hebzuchtig ingesteld. Een eend zal nooit tegen zijn soortgenoot kwakken: ‘Hé Gerrit kwak jij dat stukje brood maar, jij hebt gister namelijk niets gekwakt.’ Of deze: ‘Hé Wim, ik ga even langs de mens, zal ik voor jou ook een stukje kwakken?’ Nee, een eend zal bijna altijd al naar het volgende stukje happen, terwijl hij nog een stukje witbrood in zijn snavel heeft. Zoveel happen als mogelijk is, is het motto!”

Lees hier de gehele column "hitsige eenden"

Geen opmerkingen: