maandag 28 september 2020

VERHALEN VAN SASSEFRAS (5)

 Ik heb me dit jaar regelmatig afgevraagd waarom ik het hele jaar door paddenstoelen zag. Toen ik zelfs op mijn verjaardag (in juni) een exemplaar zag dacht ik: Nou breekt mijn klomp. What the blieb gebeurd hier?

Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik sinds ik hier in Beijum woon ooit in die periode paddenstoelen tegen ben gekomen.

Vochtig jaartje dus, en de vraag bleef knagen. 

Regelmatig schoot de volgende zin door mijn hoofd. -Het antwoord op jouw vraag ligt voor jouw deur- , een gedachte die ik niet kon plaatsen maar die wel steeds terug kwam. Totdat ik me van de week ging verdiepen in het achterstallig onderhoud van de vijver voor mijn deur. Wat eens (toen ik hier kwam wonen in 2002) een mooie vijver was, is veranderd in een...... ( de bijgevoegde linker foto zegt genoeg).

Dan lees ik het volgende over Beijum in Wikipedia.
Citaat: Bij de inrichting werden bestaande waterlopen (met name de Noorddijkstermaar of Zuidwending in het wijkpark Beijum) waar mogelijk gehandhaafd en versterkt. Een ringsloot moet sindsdien het water uit de polder Beijum (waar de wijk inligt) via het gemaal Beijum afvoeren naar het Boterdiep.

En laat nou de vijver voor mijn deur een onderdeel zijn van de ringsloot. De ringsloot is verstopt, stilstaand (soms stinkend) water. Het water wordt NIET meer afgevoerd uit de polder.

Nu ben ik geen bouwkundige maar ik vraag me wel af wat de gevolgen hiervan zullen zijn. Dus bij deze een openbare oproep aan de beleidsmakers van Beijum.
Ik heb geen idee wat het geintje met de zwanen heeft gekost, ( https://beijumnieuws.blogspot.com/2020/08/botulisme-in-holmsterheerd.html ) en ik heb ook geen idee wat de kosten worden als het water niet meer uit de polder wordt afgevoerd. 

De vraag is, beleidsmakers, Noorderzijlvest:  hoe gaan jullie er voor zorgen dat wat nu onder bezuinigingen valt straks niet een enorme kostenpost wordt?

En ja de bovenstaande foto is niet het uitzicht wat ik wil hebben maar wel de foto rechts.

Saskia Smid

1 opmerking:

Saskia zei

Vanochtend iemand van het waterschap aan de telefoon gehad. Hij vertelde dat het onderhoud van de vijver bij hun ligt en niet bij de gemeente. De vijver ligt bij hun op de stapel klussen nog te doen. Door de explosieve groei van waterplanten is er een 'kleine' achterstand ontstaan. Ik heb een paar keer geprobeerd een tijdsindicatie los te peuteren maar daar werden niet echt uitspraken overgedaan. Zo spoedig mogelijk was het antwoord. Ik heb het telefoongesprek afgesloten met de vraag: "mag ik erop vertrouwen dat er dit jaar nog een actie komt?" Dat mag u was het antwoord.
wordt vervolgt.