woensdag 9 november 2022

COLUMN UIT LEWENBORG (265)

 Zwart-Wit

Je hebt goed en fout, niet of wel… Mensen die de neiging hebben zo te denken, gebruiken daarom vaak woorden zoals ‘altijd’, ‘nooit’, ‘alles’ en ‘niets’ 

Van die mensen die niet in kleur kunnen denken. Zwart- wit denkers noem ik dat. Zelf ben ik een beelddenker en ik kan je vertellen dat het soms hilarische taferelen oplevert, dat is voor nu even bijzaak. 

Mensen die zwart-wit denken zijn over het algemeen niet zo sociaal aangelegd, blijven bij hun mening of die nu wel of niet klopt. Hun zien het, zoals zij dat zien. Ik noem dat altijd ‘kort door de bocht’ en neem daar mijn kort lontje bij, dan kun je je wel voorstellen dat het soms tot hevige discussies kan leiden. Echter de zwart-wit denker blijft bij zijn standpunt. 

Inleving gevoel is ook ver te zoeken bij dat soort mensen, vaak praten ze alleen over hun zelf of een ander en geloven dat hun verhaal het enige is wat de waarheid is. Ze vertellen hun waarheid ook zo dusdanig dat je het bijna zou geloven, bij twijfel toch even navragen is mijn raad. 

Zo was er vorige week namelijk iemand overleden, terwijl die nog gewoon leeft. Dat soort dingen kunnen gewoon niet. Het blijkt dan ook dat een zwart-wit denker een cognitieve stoornis heeft, dit is natuurlijk al erg genoeg. Neem daarbij dat het zwart-wit denken vaak geassocieerd wordt met angsten en psychologische stoornissen, zoals autisme en borderline.

Door in het wilde weg verhalen de wereld in te blèren, zijn er mensen die je liever zien gaan dan komen. Die verhalen moet je dan voor 80% niet geloven en als ze eens de waarheid vertellen, is er geen mens die ze nog gelooft. Deze mensen hebben dan ook een zeer laag sociaal contact, ze willen alleen met jaknikkers omgaan. Die geloven nu eenmaal elk verhaal en hangen aan de lippen van zo’n persoon. Hoe enthousiaster dit luisterend oor wordt, hoe meer de ander het verhaal nog groter en groter kan maken. Ze gaan dan doordraven en weten na de tijd bijna de helft niet meer van wat ze nu eigenlijk allemaal erbij hebben verzonnen om het zo spannend mogelijk te maken. Als het dan uitkomt dat het verhaal niet waar was, dan is zoeken naar een oplossing een ware hindernis. 

Bijvoorbeeld wat de oorzaak is van het kwade (of zwarte), en hoe krijg ik het kwade (of zwarte) weer terug in het goede (of witte). Dit levert enorme emotionele stress op voor diegene.

Ik heb soms best wel met zulke mensen te doen op de één of andere manier en heb al eens geprobeerd om erover te praten, zo van: Als de zon schijnt, geniet daar dan van en niet meteen zeggen; ‘Ach straks regent het toch weer.’ Het zijn altijd van die negatieve gedachten en daar kan ik niet zo goed tegen, aangezien ik zelf positief ingesteld ben. Ik denk dus net andersom:

Nu regent het, oké. Straks schijnt de zon!

2022©Vlindertje73

Afbeelding van Convegni_Ancisa via Pixabay

Geen opmerkingen: