woensdag 10 april 2019

BEIJUMBORG (129)



“Wen er maar vast aan”: een kreet die je veel vanuit rechts-conservatieve hoek hoort, als er weer eens verkiezingsuitslagen voorbij komen. En de kreet wordt dan losgelaten op ‘traditioneel links’, de ‘linkse elite’, de ‘veroorzaker van al het kwaad’.

Kijk: ik maak en maakte er nooit een geheim van dat ik tot dat ‘traditioneel linkse kamp’ behoor. Sommige (vooral anonieme) reaguurders komen dan met veel verbaal geweld melden dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb, en dat ik nog wel door zal krijgen dat ‘conservatief Nederland’ de zaak goed op zijn kop gaat zetten. Eerlijk gezegd merk ik van dat laatste nog steeds maar weinig.

Inderdaad: Forum voor Democratie won flink, ook in Beijum. Maar de PVV (één van die partijen van dat ‘wen er maar vast aan!’) slonk behoorlijk, en likte zijn wonden in stilte. Maar wat moeten we nou aan met het Forum voor Democratie? In de Provinciale Staten behaalden ze 5 zetels: best veel, nietwaar? Of ze ook gedeputeerden gaan leveren is nog maar de vraag: heel veel weten we niet van het programma van deze partij, alleen dat ze echt tot de laatste kuub het gas uit onze bodem willen halen. Dus ‘wen er maar vast aan’, beste Groningers, dat jullie huizen nog meer scheuren krijgen, dat trage compensatieprocedures jullie veel zorgen en kopzeer gaan geven, dat jullie uiteindelijk geen enkele zeggenschap meer hebben over wat de rest van Nederland nodig heeft aan energiebronnen.

Forum voor Democratie. Laten we de drie woorden eens over onze tongen laten walsen, alsof het goede wijn is. Forum: het oude Latijnse woord voor ‘marktplaats’. Democratie: het Griekse word voor ‘het volk heeft de macht’. En ‘voor’ is toch echt wat anders dan ‘van’. Het Forum is dus niet de plek waar je de macht hebt, maar de plek waar de macht gevestigd is. Een klein, maar niet onbelangrijk verschil. Je hebt niks in te brengen, maar je stem heeft het FvD wel nodig om zelf macht uit te kunnen oefenen. ‘Wen daar maar vast aan….’. Aan het ontbreken van inspraak, aan het ontbreken van discussie met, en programma’s voor de kiezer, aan machtshongerige types die hun best zullen doen om te ontregelen.

Een recent voorbeeld was de discussie in de Tweede Kamer over de ‘zaak Anne Faber’, van dat meisje dat door een gevaarlijke, loslopende gek op gruwelijke wijze is vermoord. Iedere ‘normale’ partij zal zo’n verhaal een beetje terughoudend brengen: met emotie, maar zonder in details te treden. Zo niet FvD-kamerlid mr. Hiddema. Die Hiddema, die met de gruwelijkste details meende de zaak nog eens uit de doeken te moeten doen, zodat de familie van Anne Faber misselijk en huilend de kamer verliet. Jaja: ‘wen er maar vast aan’ dat je dit soort taferelen vaker zult zien, ook in onze eigen Provinciale Staten.

Hoe ruw kan de politiek nog worden? Worden de lezers van de Beijumblog hier gelukkig van? Eerlijk gezegd zal ikzelf daar nooit en te nimmer aan wennen.

Han Borg

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Aanvankelijk dachten mensen nog dat Borg alleen maar in een RUG-bubble leefde... Zoals het zich nu aan laat zien, betreft het in feite een totale parallelle realiteit !

Han zei

Zozo...volgens de nog steeds anonieme criticaster leef ik dus in een ‘totale parallelle realiteit’. Nou denk ik dat dat nogal meevalt, en ook dat leven in bubbels voor iedereen wel eens comfortabel is (ook al moet ik dan altijd aan bruisende champagne denken, en dat drink ik beslist niet dagelijks). ‘Out of the box’ denken, om maar eens een moderne uitdrukking te gebruiken, is bij mij niet altijd het geval, daarin heeft Anoniem gelijk. Maar laat ik eens een poging wagen, in zijn of haar zaak.

Is Anoniem inmiddels overgestapt van PVV naar FvD? Zo ja, heeft hij/zij dan inmiddels ingezien dat ‘minder, minder’ roepen toch wel heel erg kwetsend was? Zeker voor Marokkaanse Nederlanders, die zich daardoor extra buitengesloten zullen voelen. En staat werken bij dat linkse bolwerk, die satanistische demonenfabriek genaamd ‘RUG’, voor Anoniem gelijk aan slavenarbeid in een soort van Siberische Goelag? Ver weg van de realiteit, van de boze wereld waarin Anoniem kennelijk zelf wél leeft?

Mij fascineert dat soort vragen. Wat zou hij/zij nou hebben ingevuld in dat stemhokje, op 20 maart? DENK zal het wel niet geweest zijn, en ook de PvdA moest waarschijnlijk zijn/haar steun ontberen. We kennen en respecteren in dit land nog het stemgeheim, dus we zullen wel nooit te horen krijgen op welk vakje het rode potlood belandde. Het zou overigens wél van lef getuigen als we dat - desnoods anoniem - alsnog horen. Maar hier heb ik de hoop eigenlijk al opgegeven.

Ik wens Anoniem toe dat hij/zij wat ‘inclusiever’ (ook alweer zo’n woord dat het tegenwoordig goed doet) zou denken dan nu het geval lijkt. Maar - ik geef het toe - dat is in een wereld waarin haat en boosheid heersen wat moeilijker dan in mijn eigen softe, sprankelende bubbels. Sterkte, meneer/mevrouw...

Anoniem zei

Blijven jullie maar in je bubbel en vooral niet vooruit kijken.

Anoniem zei

Uitstekende column, Han.

Han zei

Dank je! Ik vis nooit naar complimenten (ik vind het zelfs prima als die anoniem zijn...is gewoon aardig), maar kritische noten zijn ook meer dan welkom, mits geschreven door iemand die zich met open vizier kenbaar maakt....