dinsdag 9 april 2019

UIT DE OUDE DOOS (411)


Er voeren destijds jaarlijks 27000 schepen door het van Starkenborgh-kanaal en fietsers moesten wel erg lang wachten voordat ze hun weg via de Korrewegbrug konden hervatten nadat die open was gedraaid om schepen te laten passeren

.Zo lang als de blogger in Beijum woont zijn de fietsbruggen aan weerskanten van genoemde brug er. Weet hij niet anders,
Wanneer ze aangelegd zijn weet hij niet precies. Beide foto's komen uit een Nieuwsblad van het Noorden die bij een bericht stonden waarin werd vermeld dat na de bouwvak zou worden begonnen met het realiseren ervan. Was dat niet in 1993?

De loop en fietsbruggen kostten destijds zeven miljoen gulden. De gemeente Groningen betaalde drie ton, het Rijk de rest.

Er was destijds ook de nodige weerstand tegen de aanleg ervan. Hoe moesten moeders met kindjes voorop de fiets nou naar boven komen? Ouden van dagen?

Het is allemaal goed gekomen.

Al die jaren geen centje pijn voor de zijdelings naar boven en weer naar beneden lopende bruggen.
Wel het oude bakbeest dat er tussen ligt. De Korrewegbrug is elk jaar wel een keer defect. Video 2012

Geen opmerkingen: