maandag 15 april 2019

COLUMN UIT LEWENBORG (138)


Snorfietsers als zwakste schakel in het verkeer.

Zoals iedereen wel weet is de fietser heilig in het verkeer. Als er een ongeluk gebeurt, is de fietser zelden of nooit schuldig. In Amsterdam moet de snorfietser vanaf 15-4-2019 op de openbare weg en een helm dragen. Aangezien de meeste snorfietsen, die normaal 25 kilometer per uur rijden, toch veelal opgevoerd zijn kunnen ze net zo goed op de openbare weg rijden. Hoe krom is dat eigenlijk? Normaliter zou je een bekeuring moeten krijgen als je snorfiets is opgevoerd. Het lijkt mij allemaal levensgevaarlijk worden op de weg. 

Als snorfietser moet je dus én om de auto’s denken, én om de fietsen die aan alle kanten om je heen sjezen. De snorfietser wordt hiermee de zwakste schakel in het verkeer. Het levert nu al gevaarlijke situaties op en vooral veel onduidelijkheid.
Zou het niet beter zijn om de snorfietsers aan te pakken op hun snelheid, dus niet harder dan 25 km per uur. Dit is het probleem verleggen, want weet je wel dat ik met mijn snorfiets die 40 km per uur gaat, nog word in gehaald door een elektrische fiets. Werkelijk ik schrok mij een hoedje. Laat die gevaarlijke fietsen die je niet eens hoort aankomen maar op de openbare weg gaan rijden. Waarom worden die ook niet aangepakt? 

Kochten we eigenlijk niet een snorfiets puur omdat je dan juist geen helm hoefde te dragen? Iets met altijd je haar in de war en bloedje heet op je hoofd in de zomer… en uiteraard de veiligheid voor jezelf van het rijden op een fietspad, weg van de auto’s, vrachtwagens en bussen. Dit was een bewuste keuze en het blijkt maar wéér, dat we uiteindelijk zelf niets in te brengen hebben.

Groningen wil natuurlijk niet achter blijven en is daarmee de tweede stad waar dit staat te gebeuren. Denken we wel aan de kosten van alle nieuwe verkeersborden? De fietspaden worden al overal breder gemaakt, dus mijn inziens breed genoeg om de snorfietsers er op te laten rijden. Er worden toch al een soort van brede fietssnelwegen aangelegd, wat qua kosten al enorm is.
Wat denk je dan van alle verkeersborden die aangepast moeten worden? Het zijn er nogal wat, kan ik je vertellen. Het zal vast niet bij alleen Amsterdam en Groningen blijven natuurlijk, Utrecht volgt er al snel achteraan net als vast andere grotere steden. 

Reken maar uit wat het allemaal gaat kosten.

Het enige pluspuntje wat ik nog kan vinden, is dat ze alle verkeer in de binnensteden maximaal 30 km per uur willen laten rijden. Kijk dat is dan wel een fijn idee. Alleen hoe moet het dan met de stadsbussen? Alle tijden zullen moeten worden aangepast, anders rijdt er niemand meer op schema. Wat meer stress veroorzaakt en dus roekelozer gedrag in het verkeer, ook bij de taxi’s en andere weggebruikers.

De oplossing kan zo simpel zijn! 

Laat de snorfietsers, fietsers en elektrische fietsen niet harder rijden dan 25 km per uur op de fietspaden. Zet er net als op de openbare wegen flitspalen neer. Dan blijft alles duidelijk en overzichtelijk. Het kost de staatskas minder geld en er komt zelfs geld bij door de boetes die moeten worden betaald als je bent geflitst op het fietspad.
Ben jij voor of tegen de snorfietser op de openbare weg?

2019©Vlindertje73

Geen opmerkingen: