donderdag 8 april 2021

NOG EEN LANDWEG NAAR BEIJUM?,


 Johan Dijkstra (1896-1978) Landweg bij Beijum.

Afbeelding + tekst stond op 5 april op Twitter.

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Maar naar verluidt leiden ook meerdere landwegen naar Beijum.
Op 22 november van het vorige jaar stond er een schilderij van een landweggetje naar Beijum op Beijumnieuws. Van schilder Jan Altink.

Wie weet over bovenstaande schilderij meer te vertellen?

Beijum inspireert (reeds overleden) schilders, dat is wel duidelijk.

4 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Ik zie aan de rechterkant, bovenaan, de boerderij van De Jager. Met een oranje boerenschuur. Is het de Beijumerweg, kijkend naar het zuiden? De bocht van de Beijumerweg naar de huidige Grevingaheerd (de facto de Beijumerweg)?

In het midden is een boerenarbeiderswoning. Waar nu de Bentismaheerd is?

De kleurenschakeringen vind ik prachtig.


Het is een inschatting. Ik weet het niet zeker!

Pyt zei

Dit lijkt me de kronkelweg tussen Zuidwolde en noorddijk, ten noorden van beijum. Zien we daar links niet de Tasmantoren en de klimtoren in Kardinge?

Kees Huizenga zei

Op de website van www.simonis-buunk.nl staat:

"gesigneerd linksonder en te dateren 1929-1931"

Welnu: in die tijd waren er niet zoveel landweggetjes naar Beijum. Dan is de gedachte aan de historische Beijumerweg niet geheel onlogisch.


Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie dacht aan de contouren van de hoogbouw in de wijk Lewenborg. Aan de voormalige Toplichtflat. In de jaren zeventig van de vorige eeuw. Gegeven het feit dat Johan Dijkstra in 1978 is overleden, sluit ik niet uit dat dit schilderij toch in de jaren zeventig is gemaakt.

Kees Huizenga zei

Het is toch niet de boerderij van De Jager. Gesteld dat dit schilderij bij de bocht naar de Beijumerweg, naar de huidige Grevingaheerd, is gemaakt, dan moet deze boerenhoeve met haar forse schuren veel groter zijn weergegeven.

Ik weet het niet.

Zou het een arbeiderswoning aan het Koerspad zijn geweest? De landweg kan lopen naar de Ulgersmaweg.