maandag 24 september 2018

HOBBEL-FIETSPAD LANGS EMINGAHEERD WORDT AANGEPAKT


VLAKVR.


Staat op verschillende plekken op het fietspad langs de Emingaheerd gekakt.
Dit vooral ter hoogte van de Doornbosheerd. op verschillende plekken is het hier een hobbelpad.

Zie afbeeldingen boven en links, gistermiddag gemaakt.

Het lijkt alsof de fietspaden langs de wijkringen in hoog tempo te lijden hebben onder worteldruk, wortels van bomen langs de fietspaden die het wegdek omhoog doen krullen.

Zie ook dit bericht van een jaar geleden.

Om dezelfde reden, worteldruk, werd in het afgelopen voorjaar het fietspad langs de noordelijke wijkring, Amkemaheerd, ter hoogte van de Wilkemaheerd, van een nieuwe laag voorzien.

Zie nog eens dit bericht

Aan de witte verf te zien wordt het zuidelijke fietspad binnenkort aangepakt.

Maar zie ook de andere drie afbeeldingen, delfde fietspad, meer richting Beijum Oost, ter hoogte van de Munsterheerd.
Wat een lelijk lapwerk. Het ziet er toch niet uit met dat zwarte lap-spul?

Heeft de kritische Beijumer die onlangs verkondigde dat de binnenstad nieuwe gele stenen krijgt en dat daarom in Beijum wordt bezuinigd gelijk?
Wortelgroei kan een vlak geasfalteerd fietspad of een tegelpad behoorlijk vernielen. Dat levert niet alleen een schadepost op, het kan bijvoorbeeld ook leiden tot eenzijdige ongevallen, zoals recente Fietsberaadpublicaties duidelijk maakten. Maar boomwortels laten zich tegenwoordig goed beteugelen, blijkt uit een nieuwe CROW-publicatie.
Bomen langs een fietspad kunnen de fietser beschutting bieden maar boomwortels groeien vaak in de wegconstructie vlak onder de verharding, met alle gevolgen van dien. Vaak worden de wortels dan verwijderd, maar dat kan gevolgen met zich meebrengen die vaak jaren later optreden. De boom kan instabiel worden of een slechtere conditie krijgen, met risico op onder andere breuk van takken. 
Wortelgroei is echter te sturen door te zorgen voor voldoende doorwortelb
are grond van hoge kwaliteit op een plek waar de wortels de verharding niet beschadigen. 
Lees verder via Fietsberaad


Geen opmerkingen: