woensdag 26 augustus 2020

BEIJUMBORG (162)




Hoe is het in Beijum, lieve lezers?

Ik ben even een paar weken weg, en als ik de berichten een beetje volg, dan is er aan de Isebrandtsheerd een mooi burgerinitiatief genomen, en zelfs een buurtfeest geweest. En een aantal idioten heeft midden in de nacht weer eens vuurwerk afgestoken, wat overigens wel vaker gebeurt. Maar verder is het een rustige zomer, zo is mijn indruk van ver weg. 

Hier op het Griekse eiland Tinos gebeurt ook niet erg veel. 

Het hele land - en dus ook dit eiland - heeft het dit jaar weer zwaar, bij gebrek aan toeristen. Covid-19 gooit flinke roet in het eten, maar op het naburige eiland Mykonos is helaas wel écht bal: daar hebben illegaal feestende jongeren een corona-uitbraak veroorzaakt. Op de bijgaande foto kunnen jullie zien hoe het er dan aan toe zal gaan. De bars en restaurants gaan overal om middernacht allemaal dicht, maar rijke villa-bezitters op Mykonos organiseren stilletjes (?) feesten voor soms wel 500 mensen, op privé terrein. En ja: dat is natuurlijk vragen om problemen. 

Op Tinos is het jaarlijkse grote religieuze festival van 15 augustus dit jaar heel stilletjes gevierd, hoorde ik. Alleen bleven de priesters, die dan altijd met veel gezang voorgaan in gebed, mondkapjesvrij. Dom dom dom.... hopelijk zijn er niet al te veel mensen ziek geworden. Zo druk als het op de foto van vorig jaar was zal het wel niet geweest zijn. 

Zelf houd ik me verre van grote bijeenkomsten, en drink ik het liefst een biertje op een stil terras. Op het strandje waar ik al jaren kom zie ik ook niet meer dan drie, vier andere mensen. Redelijk veilig, dunkt me.

Groetjes uit stil Griekenland....

Han Borg

Geen opmerkingen: