dinsdag 5 april 2022

COLLECTEREN VOOR OEKRAÏNE

"Ik loop de komende dagen door Beijum om te collecteren voor Oekraïne."

Hoofddeksel op, mondkapje voor, sjaal om, stukje bruin gezicht zichtbaar, collectebus in de hand.

Marie Joseé Thiabu.

Sinds jaar en dag op een geheel eigen wijze actief in Beijum.

Ain zwarre Congolese boerin in Beijum met klomp'n aan

Inzamelen voor de Voedselbank

Ze doet graag wat terug voor Beijum

Kleurrijk Heerdenhoes

Met de internationale Beijumse Vrouwengroep Orchidee

Op een soep- en inspraakavond over wijkvernieuwing, foto ergens rechts

Marie Joseé. Altijd in voor wat zwarte, letterlijk en figuurlijk, humor. 

Blogger, die haar midden afgelopen week op de hoek Emingaheerd-Claremaheerd ontmoette en fotografeerde: "Je hoeft buiten geen mondkapje voor te doen hoor, je ziet er wel heel verdacht uit zo. Ik zou niks geven, je gaat er zeker vandoor met het opgehaalde geld?"

 Hij gooide daarna, schuldbewust, om zich af te kopen, geld door de gleuf..

 Collectante lachend: "Kijk uit hé jij."

En voort ging ze, mensen op straat aanspreken, de huizen bij langs. Voor Oekraïne.

Naschrift, MJ meldde nog:

Ik wil al mijn wijkbewoners bedanken voor wat ze voor asielzoekers hebben gegeven, zonder jullie hulp hebben deze mensen geen toekomst. Andere mensen wilden niet helpen, dat is ergens begrijpelijk voor mij, omdat ze zeiden van ja we hebben net voor Oekraïne heel veel geld gegeven via de actie van giro 555, maar nu sta jij alweer weer hier?
Wat jammer is is dat men alleen de oorlog in Oekraïne ziet, terwijl in de hele wereld, bijvoorbeeld in Congo, niemand zo’n actie voor de mensen daar doet, en andere landen ook niet. Momenteel gaat het alleen maar om Oekraïne ,dat is wat ik heel erg jammer vind en vooral onterecht. Oh, een ding: sommige mensen wilden niet helpen omdat ze die stichting ZOA niet kennen dat is ook voor mij nieuw. Ik heb twee keer voor de Kerk in Actie een collecte gedaan, ze waren super blij met mijn hulp en ik had veel geld in mijn collectebusje. Mensen waren enthousiast als ze me zagen omdat ik een bekende Beijumer ben.

Nogmaals hartelijk bedankt voor iedereen die geld bij me heeft gedoneerd.

Geen opmerkingen: