De VPRO geeft de regie uit handen. De kijker wordt regisseur, jury en adviseur tegelijkertijd. Nog nooit was de invloed van de kijker op televisie zo persoonlijk, zo direct en zo groot. Want de kijker bepaalt wat er gaat gebeuren en hoe het programma eruit gaat zien.
De Nog Onbekende Nederlander kan iedereen zijn: een eigengereide artiest, bevlogen activist, gepassioneerde hobbyist, gedetailleerde specialist, overtuigende liefhebber of alwetende professional. In elk geval een eigenzinnig mens die bij het publiek een reactie en/of mening oproept en zo overtuigend mogelijk zijn passie, talent of missie laat zien. Hiervoor hoopt de Nog Onbekende Nederlander zo lang mogelijk de tijd te krijgen. Tijd die de kijker hem geeft door te sms-en of hij mag blijven of de zendtijd aan een ander moet geven. Maar de kijker kan hem ook direct helpen door te bellen en rechtstreeks in de uitzending advies te geven, van tips te voorzien of de discussie aan te gaan om de aandacht van de kijker zo lang mogelijk positief te beïnvloeden. Door te bellen wordt de kijker medewerker van het programma, met een vermelding op de aftiteling.
De Nog Onbekende Nederlander zal nu en dan stevige kritiek krijgen van de kijker. Of de kijker zal hem misschien willen dwingen dingen te doen die hij niet wil. Maar de Nog Onbekende Nederlander is een zelfbewust iemand die de raad van de kijker ter harte neemt of daar waar hij dit verkiest eigenzinnig zijn weg gaat. Bovendien kan de Nog Onbekende Nederlander besluiten dat hij de beller niet meer wenst te spreken. http://weblogs.vpro.nl/non/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten