woensdag 27 augustus 2014

KENNISCENTRUM KRUIDENERVARING GRONINGEN

Het is al weer vierenhalf jaar geleden dat ons Beijumse kruidenvrouw, Saskia Nieboer, werd gesommeerd om de stickers van haar medicijn-potjes aan te passen. Bekijk desgewenst nog even dit blogbericht uit de winter van 2010, het deed destijds veel stof opwaaien.
De storm (achteraf in een glas water) is al weer lang en breed geluwd. De Keuringsdienst van Waren heeft zich wijselijk nooit meer in de Groene Zon gemeld. Mogen mensen zélf bepalen wat ze als geneesmiddel willen beschouwen of niet? En mogen we zelf bepalen of we op de deskundigheid van ons kruidenvrouwtje willen vertrouwen of niet? Wij Beijumers, denkt de blogger, hebben geen behoefte aan betutteling en manipulaties van een machtsinstituut waar veel geld en eigenbelang in om gaat. De eeuwenoude kennis van kruiden moet blijven voortleven en voor mensen beschikbaar blijven.

De hele heisa hoeft niet extra te worden opgerakeld, maar het verhaal kwam automatisch weer naar boven toen de blogger afgelopen dinsdag (gisteren) in de Groene Zon medewerkster Lysa potjes smeerwortelzalf zag vullen. Zie foto boven. Wat zag ze er prachtig uit (La Nieboer: "Zet je haar mooie jurk ook even op de foto?") en wat deed ze haar werk met liefde en aandacht. Smeerwortelzalf schijnt weldadig te zijn in geval van spierpijn. Het is een prettig idee te weten dat er in Beijum een alternatief voor de reguliere apotheek is (dit hoeft geen of/of te zijn, het kan ook en/en).

Last van de prostaat? Er zijn geneeskrachtige druppels voor, zie foto links en rechts in het midden. Gebukt gaan onder neerslachtigheid, angsten of spanningen? Valeriaandruppels, eventueel in combinatie met Citroenmelisse, schijnen goed te werken. Last van hoofdpijn of migraine? Een flesje geneeskrachtige moederkruid verlicht de pijn. Thee voor als je als vrouw in de overgang bent? Baat het niet, het schaadt ook niet.
Saskia Nieboer geeft ook kruidencursussen in haar studiecentrum voor geneeskrachtige kruiden.

UNIEK VOOR GRONINGEN, EEN KENNISCENTRUM KRUIDENERVARING
Dit blogbericht lag klaar om online te gaan, maar op de valreep kwam Saskia Nieboer vanmiddag met nieuws.
Zie foto links, de kruidenvrouw van Beijum was een Bach Bloesemremedie aan het samenstellen voor een jongetje met PDD-NOS die gedragsproblemen vertoont. "Ik ben vanmiddag naar een notaris in Middelstum geweest om van mijn praktijk de Groene Zon een stichting te laten maken. Ook heb ik me onlangs bij de Kamer van Koophandel in laten schrijven. Ik zit dit jaar 30 jaar in het kruiden-vak waarvan 25 jaar in Groningen en vind het belangrijk om de eeuwenoude kennis van kruiden door te geven, de mensen waar ik mee samenwerk en ikzelf hebben enorm veel kennis over kruiden opgedaan."

Een Kenniscentrum voor Kruiden in Groningen. In Beijum. Er bloeit een mooie bloem tegen de overheersende kille farmaceutische-rots van geld en macht omhoog.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Go Saskia go, trotseer met je hart de walgelijke arrogante gasten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Fijn om je kruiden te mogen gebruiken!

Anoniem zei

Laat je niet kisten Sas !! Alhoewel dat natuurlijk wel datgene is wat de Farmaceutische Maffia het liefst met je zou doen. Het is schrikbarend wat er tegenwoordig aan (zelfs dodelijke) bijwerkingen zoals kanker bekend worden, veroorzaakt door de reguliere rotzooi uit apotheken. Vandaag kwam in het nieuws dat er maar liefst 5 levensgevaarlijke stoffen in de gangbare zonnebrandmiddelen zitten. Van alle anti-depressiva verliezen mensen voorgoed hun libido en van de meesten wordt men zo vet en zuchtig als een varken.
Saskia, blijf asjeblieft voor puur natuur gaan !

Willem Pauwelussen zei

Ik denk dat ziekte een signaal van het lichaam is dat op die plek of in dat gebied iets niet klopt, dat je er niet goed mee omgaat of zo. Als je dat signaal chemisch onderdrukt dan heb je de oorzaken niet weggenomen. Grote kans dat er dan sterkere signalen komen, ofwel dat er uiteindelijk een ziekte uitbreekt die ernstiger is dan hetgeen je eerder had.
Dan is het geneesmiddel dus uiteindelijk giftig.

Je zou pas allopathie moeten gebruiken als de duurzame geneeskunde geen redding meer kan bieden en zeker niet eerder. Dus als het te lang heeft voortgewoekerd.

Wat een raar gebruik ook om de traditie die al eeuwenlang bestaat alternatieve geneeskunde te noemen.

Ben Lankamp zei

,,Mogen mensen zélf bepalen wat ze als geneesmiddel willen beschouwen of niet?''

Nee, in het belang van de -volks-gezondheid absoluut niet. De wetgeving omtrent geneesmiddelen is niet voor niets zo streng. Het voorkomt dat er allerlei eigengebrouwde 'geneesmiddelen' op de markt verschijnen, waarvan onduidelijk is wat er precies in zit, wat voor effect het heeft op het lichaam en waarbij een groot gevaar kan bestaan voor wie ze inneemt.

Je kan niet voorkomen dat iemand in zijn eigen keuken iets mengt en vervolgens inneemt, met mogelijke fatale gevolgen, maar het is heel goed dat wordt voorkomen dat anderen in hun onwetendheid en goed vertrouwen geen slachtoffer worden van goedbedoeld kokkerellen met allerlei stoffen.

De medicijnen die in de apotheek worden verstrekt zijn allemaal rigoureus getest en hebben allemaal een bewezen geneeskundige werking, mits juist toegepast. In dat laatste zit tegenwoordig een pijnpunt: sommige medicijnen worden inderdaad te snel en te vaak voorgeschreven (vooral antidepressiva). Maar daarmee is het medicijn nog niet inherent verkeerd, zolang het maar goed wordt gebruikt.

Er is verder veel bangmakerij over medicijnen, veelal onterecht. Ook hier lees ik weer onzinnige dingen, zoals 'zonnebrandmiddelen bevatten vijf levensgevaarlijke stoffen'. Een holle uitspraak. In zonnebrand zit bijvoorbeeld H2O (water) en dat is ook een levensgevaarlijke stof. Wie 10 liter water in een uur drinkt, sterft aan hyponatriaemie. Dat een bepaalde stof in een product zit, wil nog niet zeggen dat het daarmee dus ook schadelijk is.

Anoniem zei

Dhr Lankamp heeft uiteraard een financieel belang om de gevestigde farmacie-maffia te willen verdedigen; zijn zieltje is al opgekocht. Vijfenzestig procent (65 % !!) van de mensen die in het ziekenhuis belanden, liggen daar als gevolg van vergiftiging ("bijwerkingen" heet zoiets netjes)door traditionele "geneesmiddelen". Nou vráág ik u....

Ben Lankamp zei

Ik weet niet wie er anoniem meent dat ik een financieel belang heb bij 'verdedigen' van 'farmacie-maffia', maar u kunt mijn naam gewoon opzoeken: ik ben meteoroloog van beroep. Als u mij dan toch wilt aanpakken op de persoon en niet op argumenten, had u beter kunnen schrijven dat ik graag veel zon in de verwachting zet, zodat iedereen weer giftige zonnebrand kan kopen en gebruiken.

Ik ontzeg niemand het recht om middeltjes te gebruiken waarvan je denkt dat die genezend werken. Ga je gang. Dat recht ontzeggen doet de EU ook niet. Waar het wel om gaat, is dat niet iedereen het recht heeft om zomaar iets als geneesmiddel te bestempelen en als zodanig te verkopen. Dat vind ik een goede zaak en dat de eisen nog verder worden aangescherpt, zoals u aangeeft, juich ik alleen maar toe.

Anoniem zei

Dhr Lancamp is meteoroloog en houdt zich dus in het geniep bezig met geo-engineering en laat stiekem chem-trails en chemicalieën met vliegtuigjes over ons uitsproeien.
Wanneer hij goed geïnformeerd wil zijn over zijn giftige zonnebrandmiddelen, moest hij de volgende link maar eens in zijn browser plakken >>
http://www.infowars.com/5-dangerous-chemicals-in-sunscreen/

Kom op Therèse doe niet zo gekwetst door alleen berichten te lezen en nergens meer op te reageren, en zeg dit soort gifmengers toch ook eens de waarheid.

Johan Fehrmann zei

Graag met respect blijven reageren, het woord 'geniepig' suggereert alsof dhr. Langkamp, die zo sportief is om met z'n naam te reageren, doelbewust iets lelijks voor ogen zou hebben. Dat slaat nergens op. Hou het bij het onderwerp en maak het niet onnodig persoonlijk, iedereen heeft recht op een eigen mening in deze.

Ben Lankamp zei

Natuurlijk, mijn vrije tijd bestaat uit allerlei naarstige pogingen om de maatschappij naar mijn hand te zetten en de bevolking te besproeien met chemicaliën. Vandaar dat ik ook woonachtig ben onder een grote verkeersvliegroute (Lelystad - Amsterdam). Je zou dat eigenlijk suïcidaal kunnen noemen. Maar goed, u moet mij maar vergeven dat ik de link die u heeft gegeven, wel heb gelezen maar dat het door de toonvoering in deze woordenwisseling mij aan de zin ontbreekt om er verder op in te gaan. Desalniettemin een zeer goede middag gewenst.

Willem Pauwelussen zei

Ik vind dat meneer Lankamp wel een punt heeft.
Er bestaat inderdaad een strenge wetgeving tav chemische geneesmiddelen. Ik ben geen medicus en begeef met dus als dilettant op dit terrein als ik het vermoeden uitspreek dat die middelen worden getest volgens het heersende 'wetenschappelijke' motto dat alleen dat bestaat wat je kunt zien. Dus als dat middel het directe effect heeft dat je heb voorspeld en je kunt natrekken waar wat gebeurt zal het wel in orde zijn.
Maar dat laat meteen de zwakte ervan zien. Veel natuurgeneesmiddelen werken in het etherisch gedeelte van de aura (sinds kort bekend onder de naam zwarte materie), en zijn dus niet waarneembaar voor onze wetenschappers. Dat is logisch want ze hebben zelf een jarenlange training, dwz een universitaire studie, gevolgd die zodanig puur op het cognitieve is gericht dat elke vorm van helder waarnemen daarmee tot op de wortel is uitgeroeid.
Het is de hoogste tijd dat we zien dat andere geneeswijzen, op basis van andere manieren van kijken, van zien eigenlijk, een absoluut noodzakelijke aanvulling betekenen van de manier waarop we met gezondheid omgaan.
Eenmaal dat geaccepteerd zal het ook mogelijk worden om een minstens zo strenge wetgeving voor duurzame geneeskunde op te stellen als nu geldt voor de chemische geneeskunde. En misschien zelfs de mogelijkheid openen tot vruchtbare samenwerking en wederzijds kritische aanvullingen.
Gegeven de toonzetting van de redenering van dhr. Lankamp acht ik zo'n dialoog bepaald wel mogelijk.

Anoniem zei

Dit is mijn laatste reactie in deze blogspot. Reeds voor de 2- of 3-e keer zijn berichten van mij door dhr Fehrmann weggecensureerd. Ik bedien mij van nette taal,maar heb kennelijk een afwijkende mening die niet wordt getolereerd. Dit druist tegen iedere democratische vorm van vrije nieuwsgaring en meningsuiting in. Fehrmann kan beter bij Stasi, NSA of een andere surveillancedienst gaan werken, dan kan hij daar met zijn rood potloodje gaan lopen strepen in andersmans opvattingen. Bah !!

Anoniem zei


belangstellend volg ik deze interessante discussie.
inhoudelijk ga ik een heel eind mee met Willem zijn mening.

Therèse

Anoniem zei

Geniepig. Stasi. Pffft,wat een niveau zeg

Anoniem zei


jammer dat anoniem persoon 31 augustus 00.49 uur zich niet heeft afgemeld dmv het noemen van zijn/haar naam.

Therèse