woensdag 16 mei 2018

BEIJUMBORG (114)


Tochtje (1)

Afgelopen zaterdag kreeg ik bezoek. Iemand uit Riga, met wie ik tot een paar jaar geleden regelmatig ‘professioneel contact’ had (hij bezocht vaak universitaire seminars die ik op mijn beurt had georganiseerd), was met zijn vrouw een paar dagen in Nederland en hij wilde haar Groningen laten zien. En of ik daar aan mee wilde werken. Jawel hoor: ik houd van deze provincie waarin ik inmiddels al 43 jaar woon.

Zo reed ik zaterdag naar Hoogeveen, en haalde daar het stel van de trein. Er was een lang weekend geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Stad mogelijk, en om ze nou de bus te laten nemen leek me ook wat onhandig. We reden via Assen naar Veendam en nog verder, noordoostwaarts. Via Nieuwolda, het hart van de ‘graanrepubliek’ (kent u dat prachtige boek van Frank Westerman?!) kwamen we uiteindelijk bij Termunten aan. 

Een paar jaar geleden ontdekte ik daar Fiemel (ofwel de Punt van Reide): het meest noordoostelijke stukje van het Nederlandse vasteland. Een prachtig uitzicht over de Eems en de Dollard, met Emden aan de ene kant, de Eemshaven aan de andere kant van de horizon. 

Het stel vond het al prachtig, ook al doen naargeestige bunkers ter plekke nog steeds denken aan de zware strijd, die hier aan het eind van de Tweede Wereldoorlog uitgevochten is.
Na een lunch met kibbeling in Termunterzijl ging het langs de dijk richting Farmsum. Een heel bijzonder plekje is dan het kerkhof van Oterdum, het verdwenen dorp waarvan de grafstenen nog wel bewaard werden, die nu op het hoge dijklichaam de eeuwen liggen te trotseren. Voort ging het weer, naar het chemiepark dat vanaf Oterdum tot Delfzijl werkgelegenheid biedt, maar ook een enorme hoeveelheid viezigheid en horizonvervuiling. En midden in dat ‘park’ ligt dan nog een heel oud kerkje in het hoge gras: Heveskes. 

Ik kan me nog goed heugen hoe mijn goede vriend Egge Knol daar als archeoloog in de klei stond te graven, toen de laatste resten van Heveskes werden opgeruimd om plaats te maken voor de industrie. 

Een zeer verrassende vondst daar was....een heus hunebed. Zo noordelijk had niemand dat verwacht, maar het lag er wél! 

En na Heveskes eindigde het eerste deel van deze prachtige vroege zomertoer in de stad Appingedam. 

Hierover volgende keer meer in deze column.

Han Borg

Geen opmerkingen: