maandag 14 mei 2018

COLUMN UIT LEWENBORG (97)


Moederdag is niet áltijd feest
Al weken lang hoor en zie je niets anders om je heen dan reclames voor moederdag. Aanbieding dit, aanbieding dat. Weet je wat? Niet iedereen is zo gezegend als ik. Ik heb mijn moeder gelukkig nog. Een moeder uit duizenden, die altijd voor mij klaar staat waar nodig is. 
Volgens mij wordt Moederdag tegenwoordig door winkeliers flink uitgebuit. Net als bij Vaderdag uiteraard. Het kan gewoonweg niet op. Je kunt er niet om heen. In elke winkel staat met koeienletters: ‘13 mei is het Moederdag’ en op de t.v. in iedere reclameblok worden we er mee doodgegooid. We vergeten massaal dat dit voor sommige vrouwen een zeer pijnlijke dag kan zijn. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat je ‘Moederdag’ kán vieren!

Voor veel vrouwen zal Moederdag een trieste dag zijn. Daar staat degene die zelf (nog) een moeder heeft niet zo snel bij stil. Denk aan mannen en vrouwen die hun moeder zijn verloren door een ziekte of een noodlottig ongeluk.
Zo zijn er ook vrouwen die bijvoorbeeld geen kinderen konden krijgen, maar wel het hele medische circuit hebben doorlopen. Dat kan toch erg pijnlijk zijn. Dan heb je ook nog vrouwen die te laat aan de man zijn gekomen en het lichaam de keuze al voor je heeft gemaakt.
Er zijn ook vrouwen waarbij bijvoorbeeld hun hele kippenhok er al op (te) jonge leeftijd uit moest, vanwege ziekte. Dan sta je óók met lege handen.
Vergeet de moeders niet die hun kinderen niet meer mogen zien, of kinderen die zelf het contact hebben verbroken. Natuurlijk zal hier wel een reden voor zijn, daar kunnen en mogen wij niet over oordelen.
Misschien is het beter om Moederdag te veranderen in nationale vrouwendag, klinkt dat niet veel respectvoller? Dan kan je je beste vriendinnen, moeder, tante, nicht(je), zus(je), buurvrouw een knuffel en wat leuks of lekkers geven, zonder een nare bijsmaak over alles wat ik hierboven heb zitten tikken.

Nu lees ik net dat er wel een ‘internationale vrouwendag’ bestaat. Er wordt alleen stilletjes aan voorbij gegaan. Hoe jammer! Internationale Vrouwendag staat elk jaar op 8 maart in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld.
Kijk en daarmee kom ik dan weer op dat alle vrouwen gewoon gelijk zijn, met moeder, zonder moeder, met kind, zonder kind. Allemaal vrouw.
Internationale vrouwendag wordt beschouwd als een gelegenheid om zonder het gezin een avond uit te gaan met vrouwelijke collega's of vriendinnen. Zo zou Moederdag dan toch ook kunnen zijn? Of dat je gewoon vrouwen die veel voor je betekenen op zo’n dag in het zonnetje zet. Dat kan door een belletje, kaartje, bezoekje of een leuk uitje om te laten weten dat je aan ze denkt.

Ik vind in ieder geval dat het dan een stuk minder bedrukt en verdrietig zal worden voor bovengenoemde kinderloze en moederloze vrouwen, die ik met deze column een hart onder de riem wil steken.

Wat vind jij eigenlijk van deze verplichte opgedrongen dag?
2018©Vlindertje73

Geen opmerkingen: