maandag 21 mei 2018

COLUMN UIT LEWENBORG (98)


Mijn bestelling bij bol.com

Afgelopen week is mijn föhn ontploft. Drama natuurlijk. De rookwolken vlogen mij letterlijk om de oren. Op mijn manier zat mijn haar dus echt niet in model. Later op de dag kwam er een vriend van mij langs en zei tegen mij:

 ‘Wat zit je haar mooi.’
‘Grapje zeker, want mijn föhn is geploft.’ 
‘Dit platte haar staat je veel beter.’ 
‘Echt niet! Het moet lekker wild alle kanten opstaan.’

Nu moest er natuurlijk weer snel een föhn komen, maar ja, hoe doe je dat zo snel? Naar de winkel was even geen optie, in verband met een nogal dikke knie. De knie van een koe was er niets bij. Denk, denk, dub, dub… Oh ja we hebben ook nog bol.com, die hebben een snelle levering had ik weleens gehoord. Zo gezegd, zo gedaan. Een bestelling geplaatst, keuze zat. Wanneer je voor meer dan 20,- euro besteld, hoef je geen verzendkosten te betalen. Nou was dat ook niet zo’n probleem, want er stond nog een boekje over schrijven op mijn verlanglijstje. Zo had ik dus een föhn voor 11,98 en een boek voor 9,99. Net boven de 20,- euro dus. 

Per mail krijg je een bevestiging toe gestuurd met daarin ook een code voor track en trace, waarbij je je pakketje kan volgen. Heel handig, want zo weet je precies wanneer je pakje geleverd word. De volgende dag kreeg ik een mail, dat mijn pakje die dag erop bezorgd zou worden. Super, sneller kan niet. Dat pakje kreeg ik ook, het was mijn föhn. Helaas zat er geen boek bij in. Op mijn mail stond, zag ik later, dat die een dag later afgeleverd zou worden. Het pakje kon in de brievenbus, dus ik hoefde er niet eens voor thuis te blijven. Alles wat er kwam, geen boek. Het weekend even afgewacht, voor mij als ongeduldig type al een hele opgave en op maandag maar eens gebeld met bol.com. 

Nadat ik het hele verhaal had uitgelegd, had ik de keus of mijn geld terug of mijn boek zou opnieuw verstuurd worden. Ik koos voor het laatste. Per mail zou mij een bevestiging worden gestuurd. Nog geen tien minuten later had ik die al in mijn box. Ik moest het twee keer lezen en begreep er nog niets van.

Dus ik maar gelijk weer bol.com bellen om uitleg te vragen. De man vertelde mij dat ik die mail als niet verzonden kon beschouwen, omdat het een standaard mail was. Waarop ik zei dat er stond dat ik een artikel moet terug sturen om het gewenste artikel te ontvangen. 
‘Ja, dat klopt ook niet, ‘zei hij, ‘zelfs ik zou dat niet begrijpen en daar vraagtekens bij zetten.’ 
‘Tja,’ vroeg ik, ‘moet ik een doosje chocolade opsturen dan?’ Die man moest er hartelijk om lachen en zei: 
‘Ja, dat zou wel wat zijn, een doos merci of zoiets.’ 
Alle gekheid op een stokje, daar begin ik maar niet aan. 
Waarmee ik wil zeggen dat de mensen bij de klantenservice van bol.com toch ook gevoel voor humor hebben, je vriendelijk te woord staan en oplossingsgericht zijn.  

Je hebt ook van die klantenservices die naar mijn idee, automatisch antwoorden opdreunen, misschien nog wel van een papiertje af ook, ondertussen bezig met heel andere dingen. Wanneer je dan zelf een beetje afwijkt, worden ze kortaf en blaffen je af. Nee, geef mij dan maar bol.com, daar zijn de mensen tenminste nog écht! Ze hebben er in ieder geval vanaf nu een klant bij.

Bestel jij ook weleens bij een webwinkel? 

2018©Vlindertje73

Geen opmerkingen: