zondag 28 februari 2021

DE VOGEL VAN DE WEEK IN BEIJUM (1)

Beijum is sinds kort een thema-Facebook-pagina rijker. Vogels in Beijum. Lezers kunnen daar een foto van een vogel op posten die ze in de wijk zijn tegengekomen.

Initiatiefnemer is Beijumer Gert-Jan van Veen. Met hem is afgesproken om elke zondagavond om 19.00 uur de 'Vogel van de Week' uit de inzendingen te kiezen en die hier te publiceren.

Hoe ben je er zo toe gekomen Gert-Jan?

 Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Gert-Jan, en woon inmiddels 14 jaar in de wijk. De natuur in en rond de wijk is fantastisch. Vooral vogels is mijn passie. Als ik met de hond ga wandelen, neem ik ook altijd mijn camera mee. Ik ben me meer gaan verdiepen in de determinatie, wat zeer interessant maar ook erg moeilijk is soms. 

Nadat ik de 70e vogelsoort in de wijk mocht noteren, leek het me leuk dit te delen via Facebook. De reacties waren positief en inmiddels heb ik ook een FB groep aangemaakt waar iedereen foto's kan delen en vragen kan stellen. Door de corona is iedereen veel meer bezig met de omgeving om zich heen. In het weekend niet meer naar de bouwmarkten, maar de natuur in. Ze zien en horen veel vogels die ze (nog) niet kennen.

Je merkt ook op andere FB groepen (natuur) dat het aantal leden flink gestegen is.

De vogel van deze week is de Grote Zaagbek. Zie foto. Dit vrouwtje zwom afgelopen zondag in de vijver aan de Galkemaheerd. Ik had toevallig deze vogel een week eerder voor het eerst in mijn leven gezien elders, en nu zat deze ook al in Beijum!

Ik wist dat dit geen blijvertje was, maar heb dit vrouwtje gelukkig vast kunnen leggen. Even later was deze ook weer gevlogen.

Maar ik kan uiteraard niet de hele wijk afspeuren naar nieuwe soorten. Via FB is dan een leuke manier om te zien en lezen wat er nog meer zit. Iemand had al een zwarte mees in de tuin gezien, die ik ook nog nooit gezien had. Die wil ik dan ook gaan vastleggen. 

En hopelijk komen er zo nog meer tips binnen.

Ik weet zeker, dat met behulp van de mensen hier, het aantal soorten nog zeker op kan lopen.

JF, Beijum heeft een rijke historie op het gebied van (bijzondere) vogels die de wijk hebben bezocht.

Drie maanden geleden werd de Bruine Boszanger in de wijk gesignaleerd. In 2017 de blauwstaart

Vier jaar geleden de Bruine Lijster (video) en zes jaar geleden reisde de internationale pers naar Beijum om de zeer zeldzame Grijze Junco te aanschouwen, video,

Geen opmerkingen: