maandag 24 augustus 2009

DE RAMADAN VALT NIET ALTIJD MEE

Vanochtend kwam ik Orchideevrouw Saida Belahrache tegen voor de Aldi op Plein Oost. Hoe het ging? Het ging wel, ze voelde zich wat moe en duizelig. Ramadan. Nee, honger had ze niet, wel de genoemde klachten. Als geboren Grunninger respecteer ik alle geloofsuitingen maar tegelijkertijd vind ik het ook vaak een heisa wat er uit voort komt.

In de eerstvolgende Regiokrant komt trouwens een verslag te staan van Saida, ze is halverwege juni door burgemeester Wallage en wethouder Visscher gehuldigd op het gemeentehuis. Lees daarvoor de Regiokrant.

 Maar de Ramadan, ik kan daar als Grunninger niks mee. Ik zou helemaal sikkeneurig worden als ik de hele dag niks mocht eten. Of geen pilsje mocht drinken om vijf uur in de middag. Maar ik vind het ook wel weer knap dat iemand zoiets doet. Meer moeite heb ik weer met het opgelegde, Nederlanders hebben vaak van nature een autoriteitprobleem. Op een site kwam ik het volgende citaat tegen: O gelovigen, het vasten is op jullie verplicht gesteld zoals het voor de degenen die voor u waren verplicht was gesteld, zodat jullie godvruchtig mogen worden.(2:182)

Als rasechte Grunninger wordt ik van zulke teksten helemaal raar en draaierig. Du eev'n normoal, denk ik dan als eerste. Mien God nog an tou! Mot dat nou zo?
Toch ben ik loyaal aan Saida en aan haar geestverwanten, ik heb haar hoger zitten dan menig Jan(tina) Doedel uut de provincie. Wat een karaktervrouw! Waarover later meer.
En tja, het blijkt zijn voordelen te hebben om een maand per jaar te gaan Rammadammen:
Door te vasten vermindert uw behoeften om te eten, drinken en seksuele gemeenschap, waardoor je meer spirituele krachten krijgt. Door te vasten leert u geduldig te zijn, opdat u in uw dagelijkse leven uw verdriet en problemen kunt verwerken. Door zelf honger en dorst te lijden krijgt u meer respect voor de armen en zult u dan hen sneller en makkelijker steunen.
Hongerig en dorstig zijn weerhoudt u van slechte daden. Door hongerig te zijn zult uw gedachtegang scherp blijven.
http://www.faried-ul-islam.nl/islam/artikel/Het%20vasten.htm \

Het kan allemaal verkeren in de Grunninger wijk Beijum met z'n 140 nationaliteiten. Aan de mensen die het allemaal maar niks vinden en het verwerpen heb ik maar één antwoord: Jammerdan.
Het komende seizoen versla ik weer de vrouwengroep Orchidee. Mooi spul bij elkaar. Net Grunningers deze wichter, want wat is a.h.w.hun slogan? Kop ter veur! Druk aan de slag gaan ze weer het komend seizoen. Waarmee? Met het ontdekken van de Nederlandse maatschappij. Allemaal trachten ze hun plek te veroveren en ze werken er keihard voor. Ga er maar aan staan om in een nieuw en deels vijandig land een bestaan op te bouwen. Respect is op z'n plaats. Verslagen over het wel en wee van deze dames worden behalve in de Regiokrant ook gepubliceerd op Beijumnieuws.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Van honger en dood respect krijgen? En het weerhoud je vans lechte daden? Volgens mij slaan mensen elkaar de hersenen in als ze niks te eten en drinken hebben

Anoniem zei

Het gaat hier om de innerlijke strijd, die je vaak tegen jezelf voert. Het is een maand van bezinning. Waarom ben ik op deze aardkloot ? Het is niet alleen geen eten,drinken en seks. Tijdens het vasten moet je ook letten wat je zegt, waar je naar kijkt (lust,verlangens), wat je doet enz.
Uiteindelijk gaat het om geduld, liefde, goed zijn voor je medemens.