zondag 9 augustus 2009

'IK KON ER VANNACHT NIET VAN SLAPEN'

Zoals gezegd, ik was gisteravond niet op de plaats des (bijna) onheil in het Kardingepark. Een ballon kon geen hoogte maken en scheerde levensgevaarlijk langs een gedeelte van het publiek. Tenminste, levensgevaarlijk, als ik enkele direct betrokken toeschouwers achteraf moet geloven. Andere mensen die ik vandaag sprak vertelden dat de hele situatie gehyped is door de media; door elkaar a.h.w. na te papagaaien werd de ramp achteraf steeds rampzaliger. Aldus deze betrokkenen. Het Jeugdjournaal, de sites van het Dvhn en van RtvNoord, 112 Groningen en nog enkele nieuwsbrengers, ze hadden het allemaal over een bijna-ramp voor Kardinge e.o.

Als je de (nog) verschrikte ogen van Liesbeth Kuiper (foto rechts van vanavond) ziet weet je: er is niks gehyped, het was gewoon erg bedreigend geweest en ze heeft doodsangsten uitgestaan."Ik kon er de hele nacht niet van slapen, iedere keer draaide die film weer voor mijn geestesoog af en iedere keer zag ik het weer misgaan. Ik was aanwezig met mijn zoontje en die is gelukkig niks overkomen." Het gebeurde zeker ook helemaal snel en het was in een flits voorbij? "Op een gegeven moment lag ik in een greppel boven op een andere vrouw, her en der waren in paniek mensen gevallen of ze hebben zich ter aarde gestort, de mand van de ballon kwam gewoon erg laag bij de grond. Ik ben nog wel even blijven zitten en dacht: wat is mij nou overkomen?"
Op de bovenste foto links ziet u een stille getuige van het bijna-ongeluk. De mand van de bewuste ballon was tegen de vuilnisbak aangekomen en kon daarna-gelukkig- hoogte krijgen. Het SBS 6 programma Hart van Nederland heeft geprobeerd Liesbeth vandaag (22.30 uur) in het programma aan het woord te krijgen maar ze bedankte voor de eer, het zou voor haar, aldus Liesbeth, teveel ongewenste impact krijgen. Nog een Beijumse die met haar 2 kinderen bij de show aanwezig was is gevraagd om voor de camera haar verhaal te doen, ook zij weigerde. Op de site van RTL-4 en op You Tube staan ook nog enkele beelden. Op de foto links ziet u de plek waarvandaan de ballonnen opstegen. Niet iedereen was gecharmeerd van de kleine ruimte waarop dit gebeurde, het zat allemaal dicht op elkaar. Gelukkig is alles redelijk goed afgelopen, je moet er niet aan denken als toeschouwers(kinderen) de mand van de onheilballon tegen zich aan hadden gekregen. Geld besparen is leuk( de reden waarom het festijn is verplaatst van het Stadspark naar Kardinge) maar mensenlevens zijn ook wat waard.

Geen opmerkingen: