maandag 24 augustus 2009

DE WORKING CLASS HERO

Het zal met mijn eenvoudige afkomst te maken hebben maar visverkoper Bronno Schut is voor
mij een lokale 'working class hero.' Zes van de zeven weekdagen rijdt hij met zijn kar naar Plein West en daar staat hij de hele dag vis te bakken en te verkopen. En geloof het of niet, als het boven de dertig graden is is het voor Bronno afzien in zijn wagen boven de kokende olie. Vakantie heeft hij dit jaar niet, de boel moet draaiende gehouden worden. Heel af en toe zie je hem even voor de kar in een stukje schaduw pauzeren. Hij bepaalt de pauze niet zelf, nee dat doen de klanten. Twintig minuten geen klant betekend even ontspannen. Steevast neemt hij dan zijn meegebrachte Dagblad van het Noorden ter hand, even verstrooiing en even kijken wat er allemaal gebeurd is in de wereld. In het voorgaande bericht maakte ik melding van het feit dat Matti Gelati op Noorderzon ijs staat te verkopen. Maar de andere mobiele verkoper uit de wijk, u ziet hem hier zitten, werd een paar weken geleden ook gevraagd voor een groot evenement. Bronno heeft op de open dag van Fc Groningen zich een slag in de ronde gewerkt en de hongerige groenwitte magen van vis voorzien. Op het ogenblik rijdt hij zijn viskar weer naar het plein en begint hij weer aan de eerste van zes werkdagen op rij.

3 opmerkingen:

Alie zei

Zoveel goeds kan er uit Beijum komen.
Of moet ik zeggen: zoveel goeds kan alleen uit Beijum komen...?!

Anoniem zei

Ik hoef niet eens meer te zeggen wat ik wil hebben. Bronno begint m'n makreel al in te pakken. Ik vroeg 'm 'hoe raad je het zo?'. Zegt-ie: 'na drie keer hetzelfde weet ik wat je wil hebben'. Vaste klant? dacht het wel... (René)

Actiereactie zei

Om U te citeren:
"zich een slag in de ronde gewerkt" ?

Naast dat, prima vis en sympathieke man, die zich volgens mij altijd een slag in de rondte werkt, waarbij zijn vrouw (?) overigens niks onderdoet.