Het is een verhaal dat eigenlijk al veel en veel te veel is uitgemolken. Het is op z'n Grunnings gezegd 'om simpel van te worden.' En het is denk ik onoplosbaar, ook lijfstraffen herinvoeren zal geen verandering bewerkstelligen. Lezer Koos en ondergetekende waren vanmiddag a.h.w. twee zielen met één gedachte. Beiden zetten ze de grote hoeveelheid winkelkarren die in de buurt van de Doornbos- en Barmaheerd rondzwerven op de foto. De bovenste foto is van Koos, de rest is door de huisfotograaf van Beijumnieuws gemaakt. Terwijl ondergetekende zijn foto's vanmiddag maakte, werd het raam van een huis geopend. De bewoonster:" We hebben er al een paar keer achteraan gebeld maar ze willen ze niet op komen halen." 'Ze' zijn in dit geval de Lidl en de AH. Laat een winkelkar € 250,- kosten. Dan staat hier om en nabij de € 4000,- euro aan materiaal. Het is zo langzamerhand een onderwerp om bij in slaap te vallen, gaaaap. Om ballorig van te worden. Geef elke Beijumer z'n of haar eigen winkelkar, maak wegwerp-karren, laat er een elektrische schok vanaf komen als ze buiten een straal van 250 meter van de betreffende winkel komen, maak er konijnenrennen van, gooi ze in de Zuidwending, of whatever...
zaterdag 1 juni 2013
DE WINKELKARREN (ZUCHT) VAN BEIJUM
Het is een verhaal dat eigenlijk al veel en veel te veel is uitgemolken. Het is op z'n Grunnings gezegd 'om simpel van te worden.' En het is denk ik onoplosbaar, ook lijfstraffen herinvoeren zal geen verandering bewerkstelligen. Lezer Koos en ondergetekende waren vanmiddag a.h.w. twee zielen met één gedachte. Beiden zetten ze de grote hoeveelheid winkelkarren die in de buurt van de Doornbos- en Barmaheerd rondzwerven op de foto. De bovenste foto is van Koos, de rest is door de huisfotograaf van Beijumnieuws gemaakt. Terwijl ondergetekende zijn foto's vanmiddag maakte, werd het raam van een huis geopend. De bewoonster:" We hebben er al een paar keer achteraan gebeld maar ze willen ze niet op komen halen." 'Ze' zijn in dit geval de Lidl en de AH. Laat een winkelkar € 250,- kosten. Dan staat hier om en nabij de € 4000,- euro aan materiaal. Het is zo langzamerhand een onderwerp om bij in slaap te vallen, gaaaap. Om ballorig van te worden. Geef elke Beijumer z'n of haar eigen winkelkar, maak wegwerp-karren, laat er een elektrische schok vanaf komen als ze buiten een straal van 250 meter van de betreffende winkel komen, maak er konijnenrennen van, gooi ze in de Zuidwending, of whatever...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Gezien de hoeveelheid winkelkarren is dit een verzameling van enkele weken lijkt mij ,dan kan je mij niet vertellen dat er niemand weet daar in de buurt wie deze karren daar neerzet ,als je een beetje oplet in je eigen omgeving is dit wel op te lossen .
Wie is aansprakelijk voor die karren. Wat te doen wanneer ze overlast voor het fietsverkeer veroorzaken en er een aanrijding onstaat. Wie is aansprakelijk wanneer kinderen met karren gaan crossen en een geparkeerde auto beschadigen. Tijd voor een proefproces?
Er bestaan al karren in Groningen waar een automatische blokkade in werking treedt wanneer de kar buiten een cirkel van 100 meter bijvoorbeeld vanaf het winkelcentrum wordt meegenomen.
De gemeente kan niet steeds voor de lakse houding van de winkeliers en haar klant opdraaien. Het is of streng bekeuren of de winkelier verplichten die blokkade op de kar aan te brengen. Ook op straffe van een boete.
Kijk hoe ze er in Utrecht mee omgaan....http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=53913
De oplossing van de gemeente Utrecht is zeer creatief. Maar wel duur, zo lijkt me. Tenzij veel geld aan boetes binnenkomt.
Meer goedkoop en functioneel lijken me goede heerdcomités toe. Het bestuur of een lid van het bestuur van zo'n comité krijgt de opdracht om de betreffende huurders of huiseigenaren aan te spreken op hun overlastgevend gedrag. Bij moeilijkheden kan de wijkagent worden geïnformeerd of de woningbouwcorporatie. Als er geen heerdcomité is, dienen de buurtconciërges van de woningcorporaties actief op te treden. Uiteraard kunnen de huurders klachten over hun woonomgeving doorgeven aan de balie van de verhuurder. Het gaat om assertief en preventief optreden. Om burgerschapszin. Het zich samen verantwoordelijk weten voor de veiligheid en samenhang van de buurt.
Huurders, die regelmatig winkelkarretjes achterlaten, veroorzaken structurele overlast en kunnen bij veelvuldige herhaling zelfs uit hun woning worden gezet! Omdat ze wanprestatie leveren als huurder, gegeven de bepalingen van hun huurovereenkomst. Huurders mogen geen overlast veroorzaken voor hun woonomgeving.
Kortom: meer handhaving en toezicht op heerdniveau en de bevordering van alerte heerdcomités. Veel corporaties maken niet gebruik van de "Algemene Voorwaarden" van de huurovereenkomsten om overlast in de buurt daadwerkelijk aan te pakken. Onlangs las ik hierover een artikel in het dagblad Trouw.
Wat betreft woningbouwcorporatie De Huismeesters verwijs ik naar artikel 3 van de Algemene Voorwaarden:
"Huurder zal ervoor zorgdragen dat aan omwonenden geen overlast wordt veroorzaakt, noch door hemzelf, noch door zijn bezoek."
Zie in dit verband:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3436390/2013/05/04/Burenoverlast-kan-sneller-worden-aangepakt.dhtml
(4 mei 2013)
http://www.openbareorderecht.nl/index.php/corporaties-kunnen-woonoverlast-veel-effectiever-aanpakken/
http://www.rug.nl/news-and-events/people-perspectives/opinie/2013/18-michel-vols
http://www.hetccv.nl/nieuws/2013/05/sneller-aanpakken-burenoverlast-is-volgens-juristen-mogelijk.html
Stiel Beijum, de MJD van Beijum en de woningcorporaties kunnen aan de slag. Samen met de heerdcomités, de buurtconciërges en de wijkagenten.
Wederom blijkt de noodzaak van een Veiligheidsberaad in Beijum!
Gelukkig hebben we in de Hunze geen last van winkelwagentjes in de wijk. MAar dat heeft meer te maken met het feit dat er geen winkels zijn, anders stonden ze hier ook om de hoek.
REgelmatig doe ik de biodschappen bij de SPAR op het Wielewaalplein. Ook in Oosterpark heeft men last van dit fenomeen. Wat heeft de eigenaar van de SPAR nu bedacht; het staat te lezen op een aanplakbiljet i de winkel? Deze supermarkt geeft voor ieder teruggebracht karretje € 3,- Zou dat mischien ook de oplossing voor Beijum zijn. Gewoon een vorm van statiegeld op winkelkarren.
Methode Utrecht is wel duur maar de twee supermarkten hier in Beijum kunnen dat best betalen,dan ben je voor eens en altijd van dat geneuzel af, de vele voorstellen van de Heer Huizinga prima bedoelt maar ...schiet niet op! bij de Jumbo korreweg werkt het ook prima.
Een reactie posten