dinsdag 18 juni 2013

UIT DE OUDE DOOS (164)


In de begin jaren negentig was het regelmatig onrustig in en op het toenmalige Winkelcentrum Oost. Overlast, drugs, verloedering. Het was de tijd voordat ondergetekende vanuit elders in de stad in Beijum neerstreek. Op de bovenste foto ziet u een 21 jaar jongere André Hoogenberg. Zo ernstig heb ik hem nog nooit zien kijken. Wat zal hij het nu naar z'n zin hebben in Winkelcentrum Beijum-West, ik kom hem er alleen maar goed gemutst en opgewekt tegen. Wat niet in bovenstaand bericht wordt belicht, is het feit dat Ambiënte destijds een rol heeft gespeeld om de overlast van Antillianen aan te pakken. Hoogenberg laat zich in het vorig jaar verschenen Beijumboek erg lovend uit over deze organisatie die destijds aan de Emingaheerd gehuisvest was. (In DIT PAND)


3 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Het gedeelte, aan de rechterkant, van het artikel in het NvhN van 28 december 1992 is niet goed te lezen op mijn monitor.

Hierbij de digitale link:

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?id=NVHN-19921228-AE0011004&vw=org&lm=aanpak%2Ccentrum%2Cbeijum%2Coost%2CNVHN

Anoniem zei

Nu hoor ik verhalen dat ook de videotheek haar deuren gaat sluiten. Met de mogelijke sluiting van de bibliotheek en de uitgestelde bouw van Innersdijk ben ik bang dat we over niet al te lange tijd weer een artikel zoals deze kunnen lezen. De verloedering neemt op momenten al weer toe en met nog minder toezicht op het plein is het einde zoek.

Kennelijk kan de gemeente Groningen vele miljoenen pompen in prestige projecten maar voor het verbeteren of op peil houden van bestaande leefomgevingen wordt bijna niets uitgetrokken.

Alie zei

Echt? de videotheek weg? Nou, dan kan de Aldi de deuren ook wel sluiten zeker?
pfff... gaat lekker daar.
Toen ik er woonde bestond de Diana Bar nog. We hebben toen live de schietpartij meegemaakt. Dat is raar hoor, dat je mensen gillend weg ziet rennen en even later iemand hinkelend en bloedend over de weg.. werkelijk!! Een paar jaar later een overval op de videotheek, heb de daders gewoon zien zitten in de speeltuin..
De laatste jaren werd het beter dacht ik. Maar als het zo doorgaat...
Nog steeds blij dat ik nu elders in Beijum woon.