maandag 31 mei 2021

WAT BEZIELT JE OM UIT BEIJUM WEG TE GAAN? (5)


Dag Han,

er moet me toch even wat van het hart naar aanleiding van je laatste brief.

Zullen we ophouden om ons met taalvoutjes van de ander bezig te houden? Was jij niet ooit een misdienaartje in de Rooms Katholieke kerk, en heb je toen niet geleerd over de zonde en de eerste steen werpen?

Lieve Paddepoeler, je haalde in je vorige reactie de bekendste jurist van Groningen aan. Je noemde hem Kees Huizinga. Hij heet Kees Huizenga...Je begon je epistel met Beste blogger, Zoals wel vaker.... Is het niet zo dat na een komma een kleine letter komt? En dan, je schrijft tussen haakjes...waar je hopelijk voor behoedt blijft. Huh? Sinds wanneer eindigt een voltooid deelwoord met dt, geachte academicus?

Voor de rest kan ik me vinden in wat je schreef over Kees Huizenga, laten we hem als we dit gesteggel voorbij zijn uitnodigen om ons in ontbloot bovenlichaam een kop kovvie te laten serveren als we samen genieten in de tub....met hopelijk mooi zonnig weer. En vooruit, beiden in Adamskostuum kan, maar dan wel het liefst als het donker is, er lopen immers mensen achter mijn tuin langs, ik heb een goede naam (kuch) hoog te houden, en last but not least, ik ben ook Rooms Katholiek opgegroeid. 

Foto links, welkom in mien toene.

Trouwens, vind je jezelf geen vat vol tegenstellingen? Meester Huizenga preuts noemen terwijl je schrijft het niet te zien zitten als mensen je in je appartement bloot zien zonnen? En hoezo niet in je voormalige tuin in je blote kont gaan zitten zonnen en genieten? Laat ik voor de verandering eens iets liefs tegen je zeggen: je mag gezien worden....

Maar goed, je mag dan wel de loftrompet over je nieuwe woonwijk laten schallen, maar vooral in de r-loze maanden  kan het versteende Paddepoel (moet het geen Paddenpoel zijn?) natuurlijk niet tippen aan de groenste wijk van Groningen. Hier staat alles in bloei, de prachtigste kleuren tref je aan in de natuur. Het Reitdiep kan niet tippen aan Recreatiepark Kardinge, het Roege Bos valt in het niet ten opzichte van het Beijumerbos en je genoemde Noorderplantsoen staat helemaal los van je woonwijk. Mooi geprobeerd, maar zogezegd kan ik ook wel orakelen dat het prettig in Beijum wonen is omdat Appelbergen zo leuk is om heen te gaan. Je woont vlakbij 'waar het gebeurt' schrijf je, de binnenstad van Groningen. Hallo bejaarde man, wat heb jij te zoeken in het bruisende uitgaansleven van Stad?

Of ik overweeg om me ook in een hoge flat te gaan settelen voor het geval ik alleen kom te staan? Nee, ik zal ooit sterven in Beijum, al overweeg ik wel om over tien jaar in De Hunze mijn laatste jaren te gaan slijten. Beijum ligt dan op loopafstand, maar de rust in deze wijk zal ik voor het geval van als een verademing gaan beschouwen.

Wees even eerlijk, wat mis je na bijna een half jaar na vertrek van de mooiste, groenste en grootste wijk van Groningen? Als je er voor open staat, kom ik je binnenkort een mooie bos bloemen uit het wild van Beijum brengen, zodat een goed gevulde vaas je op dertien hoog toch nog een beetje een Beijum-gevoel en connectie met de natuur blijft geven.

Trouwens, op je binnen balkon je goddelijk lijf laven aan de zomerzon....ben je ook weer van plan om naar je geliefde Griekenland af te reizen nu het weer kan? Even weg uit dat vreselijke Paddepoel, dat moet toch heerlijk zijn? 

Ps. ik ben zeker wel van plan om even minstens twee weken weg te gaan. Eventueel mag jij die twee weken in mijn huis komen bivakkeren, om te genieten van al het fraais dat Beijum in de zomermaanden voortbrengt....

Deel 1 en 2....en 3...

Geen opmerkingen: