dinsdag 28 juni 2011

EEN PSYCHIATRISCH ARTIKELTJE

Ondergetekende publiceert wel eens gepeperde blogberichten. Zoals hij al jaren kritische stukken schrijft, stond hier een bericht over mijn ervaringen binnen twee noordelijke psychiatrische instellingen. Over mijn zwak voor de opgenomen cliënten. En over de prachtige tijd in de psychiatrie voor de marktwerking intrad. Zoals ik wel eens schrijf over de gemeente Groningen, het Dagblad van het Noorden, de Lidl, etc. Allemaal instellingen of bedrijven die blijkbaar wel tegen een stootje kunnen en genoeg eigenwaarde hebben. Nooit geen gezijk gehoord. Nooit hebben ze me bevestigd dat wat ik schreef toch wel heel erg raak was. Of dat ik hun belangen schaadt, in financieel opzicht, of wathever.

Het artikel wat hier stond was uit het hart gegrepen. Een persoonlijke mening' over ruim twintig jaar psychiatrische ervaring. Normaal gesproken kan dat in Nederland, ik wil het blog Geenstijl niet aanraden om te bekijken, maar Beijumnieuws is een muurbloempje in vergelijking met dat blog. Jawel, er kwam een klacht over het psychiatrische artikel dat hier stond, ik zou reacties uitlokken. Ik zou de instelling schaden.

Het wordt tijd dat (ook noordelijke) instellingen waarin kwetsbare mensen worden geholpen eens wat meer zelfvertrouwen, kracht en zelfverzekerdheid gaan uitstralen. Ik heb het bericht over m'n ervaringen binnen GGZ-Drenthe en Lentis verwijderd om van het gezeur af te zijn. Met de gedachte: jongens toch, als ik onzin schrijf, dan laat je het toch van je afglijden? Is de instelling nou zo kwetsbaar?
Dank voor de ondersteunende mails. Ik sluit de reactiemogelijkheid en heb geen behoefte door te gaan schrijven over dit onderwerp. Vijftien jaar lang heb ik met ontzettend veel plezier in deze branche gewerkt en ik heb een zwak voor de opgenomen populatie. Dat sommigen met het 'negatieve' aan de haal willen gaan is jammer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Johan, je hebt ten alle tijden het recht om een opinierend artikel over een voorziening in Beijum te schrijven. Zijn ze paranoya geworden?

Jan zei

Ja, hallo!! Ik ben als 36-jarige zelf verantwoordelijk voor m'n reactie, niks uitgelokt door dit bericht. Typisch een geval van denken in klein houden, eronder houden en onwelgevallige geluiden niet dulden.
In dat soort organisaties spelen veel parallelprocessen, soms gaat 'de top' lijken op de doelgroep: geen zelfvertrouwen, gauw in de wiek geschoten, angstig en alles afschuiven. Misschien moeten ze eens een werbaarheidstraining daro.