maandag 6 juni 2011

MORGEN SPANNENDE DAG VOOR SHOETIME BEIJUM

Morgenmiddag spreekt de rechter zijn eindoordeel uit in de door Shoetime Beijum aangespannen rechtzaak tegen ruim 40 andere Shoetime-zaken in het het zuiden en midden van het land. U weet het wellicht nog wel, Bert Hoekstra die de naam van de winkel ruim 20 jaar geleden bedacht kreeg te maken met 47 andere zaken die het klaarblijkelijk ook een mooie en treffende naam vonden. Irritante telefoontjes en mailtjes kreeg hij binnen met de vraag wanneer een en ander voor reparatie klaar zou komen. Telefoontjes en mailtjes die niet op zijn zaak sloegen maar op die van de 'concurrenten.' Internet maakt de wereld klein, en Hoekstra pikte het niet langer, hij eist de door hem bedachte naam op. Lees voor een eerder gepubliceerd artikel over deze kwestie hier.
Afgelopen vrijdag in de winkel. Bert, hoe is het nu, zie je het nog zitten? " Nou, ik moet bekennen dat ik toch een beetje zenuwachtig en gespannen aan het worden ben. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet in het gelijk wordt gesteld, maar je weet het nooit helemaal zeker tot aan de uitspraak. Mocht ik verliezen dan ben ik ook nog eens 20.000 euro aan advocaat- en proceskosten kwijt." Maar Bert, jij hebt de naam toch bedacht en het is toch je eigendom? "Klopt. En wat opvalt is dat ik een half jaar geleden streed tegen 47 winkels die onrechtmatig de naam Shoetime droegen, nu zijn het er nog maar 40. Dat kon wel eens een teken aan de wand zijn." Spannend Bert, de finale komt er aan. "Ja man, bel me dinsdagavond maar even dan kan ik je de uitslag vertellen."
Lezer Kees Huizenga stuurde 8/6 de link van het krantenartikel van 31 december j.l. Shoetime stond die dag in DvhN.

4 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Hier een aardige website van MKB Rechtshulp:

http://www.mkbrechtshulp.nl/handelsnaamrecht/

Citaat:
“Een bedrijfsnaam kan heel waardevol zijn voor een onderneming. Vanwege reeds opgebouwde bekendheid, of vanwege de goed gekozen naam die meteen de producten of diensten omschrijft. Een bijbehorende domeinnaam ligt in het verlengde hiervan. Daarom is het niet zomaar toegestaan om een bedrijfsnaam en domeinnaam te kiezen die veel lijkt op die van een ander bedrijf. Het uitgangspunt is dat de oudste gebruiker van een bedrijfsnaam, in principe degene is die recht heeft op bescherming van die bedrijfsnaam. Om recht op bescherming te genieten, is relevant of er verwarring te duchten is bij het publiek, en of het eerdere gebruik inderdaad vaststaat.”

En:

“Degene die het oudste gebruik van een handelsnaam kan aantonen, geniet bescherming onder het handelsnaamrecht. Dat aantonen bestaat uit het kunnen laten zien vanaf wanneer een onderneming onder een bepaalde naam aan het handelsverkeer deelnam, zoals vanaf wanneer er reclame werd gemaakt en er klanten bediend zijn onder de betreffende naam, het gebruikte briefpapier, het jaar waarin de website live ging, etc.”

Verder:

“Ten slotte is het relevant te weten dat bescherming onder het handelsnaamrecht niet hetzelfde is als bescherming onder het merkenrecht. Het merkenrecht stelt weer andere eisen dan het handelsnaamrecht.”

Een handelsnaam is een object van intellectuele eigendom.

Zie:
http://www.mkbservicedesk.nl/1729/hoe-bescherm-mijn-intellectueel.htm

http://www.mkbservicedesk.nl/2106/merk-handelsnaam.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Merk
Citaat: “Naast merken bestaan ook handelsnamen. Op basis van de Handelsnaamwet kan aanspraak op bescherming worden gemaakt. Een handelsnaam is automatisch (zonder vereiste registratie) beschermd zodra deze rechtmatig wordt gebruikt in het economisch verkeer. Een handelsnaam is echter minder exclusief. Meerdere bedrijven kunnen dezelfde handelsnaam gebruiken in verschillende regio's, of in verschillende branches, voor zover er naar het oordeel van de rechter geen verwarring is te duchten bij het publiek.”

http://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsnaamwet
“Bescherming van de handelsnaam is voor het Nederlandse rechtsgebied geregeld in de Handelsnaamwet. Deze wet stamt uit 1921. Volgens artikel 1 van de wet is een handelsnaam de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Onder de Handelsnaamwet wordt dus alleen een commercieel bedrijf beschermd tegen misbruik van zijn handelsnaam.”
“Het doel van de handelsnaam is de unieke identificatie van een onderneming. De naam mag niet gelijk zijn aan, of te veel lijken op die van andere onderneming. Ook mag de handelsnaam niet een merk bevatten waarvan een ander de rechthebbende is. Uit de naam hoeft niet te blijken waarin gehandeld wordt. Voorwaarde is dat een handelsnaam het publiek, de consument niet op het verkeerde been zet (verwarringgevaar).

Een onderneming kan in het handelsverkeer gebruikmaken van meerdere handelsnamen. De administratie van handelsnamen vindt plaats bij de Kamers van Koophandel.”

Anoniem zei

@Kees, ze hadden de zaak al gewonnen bij de rechter hoor. Dit is het hoger beroep.

Kees Huizenga zei

@ Anoniem: natuurlijk weet ik dat deze zaak in eerste instantie is gewonnen. Maar het hoger beroep moet Bert Hoekstra ook nog winnen.

Bert Hoekstra heeft het oudste recht op Shoetime. Ik wacht af wat de rechter in hoger beroep oordeelt. In relatie met het evenredigheidsbeginsel (40 andere Shoetime-zaken) en de (digitale) verwarring bij het publiek.

Kees Huizenga zei

Hierbij twee links van het DvhN over de zaak Shoetime en de Limburgse schoenenketen:

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?id=DVHN-20101231-GN01009012&vw=org&lm=shoetim
(31 december 2010: “Schoenmaker Beijum verslaat keten”)

http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?id=DVHN-20110105-GS01022007&vw=org&lm=shoetim
(5 januari 2011: “Shoetime in beroep tegen uitspraak”)

Zie verder: http://www.shoetime.nl