zondag 20 mei 2012

NOG 3 DAGEN TOT HÉT BOEK

Gert Kortekaas
Hij is een van de twee archeologen die in dienst zijn van de gemeeente Groningen. Zijn geschreven bijdrage voor Hét Boek over Beijum is gebaseerd op voorwerpen die ooit op en rond de plek waar Beijum zich nu bevindt van onder de grond naar boven zijn gehaald. "Tot aan het maaiveld," zoals hij zelf verkondigde. Nee, Gert Kortekaas (53) heeft zijn hoofdstuk niet geschreven naar aanleiding van zelf verrichtte graaf- en spitwerk in de Beijumer klei: "Veel dingen zijn al langere tijd bekend, er waren reeds de nodige rapporten en verslagen geschreven omtrent de archeologie van dit gebied, ik heb door middel van al dit naslagwerk een verhaal geschreven."
Kortekaas kan niet alleen onderzoeken en schrijven, hij kan ook boeiend vertellen: "Over de eerste duizend jaar van de jaartelling, vanaf het Romeinse Rijk tot ongeveer het jaar 1000, was Beijum en verre omstreken een onbewoond moerasgebied. Het moeras veranderde langzamerhand in veen en vanaf ongeveer het jaar 1000, 1100 werd het gebied ontgonnen en werden er sloten en paden aangelegd." Ik zal er verder niet teveel over verklappen, u moet het boek maar gaan lezen, maar wat een enorme ontwikkeling heeft zich de afgelopen duizend jaar voltrokken. Hoe gingen we vroeger van veen naar klei? En lag (of ligt) Beijum op een der uitlopers van de Hondsrug? Wat moet het een boeiend verhaal zijn om te lezen, wat is er de afgelopen duizend jaar toch in vogelvlucht gebeurd in het gebied waar u en ik wonen?
Heb je je hoofdstuk met plezier geschreven Gert? "Ja, met heel veel plezier, zeker omdat het past in een heel leuk boek wat op stapel staat. Het was prettig om mee te werken, met andere schrijvers te praten en hun verhalen te horen."
Het gesprek was afgelopen, maar Kortekaas wilde nog één ding kwijt. "Omdat ik in het kader van het boek meermaals in Beijum ben geweest is mijn beeld van de wijk ten positieve veranderd. Daarvoor had de wijk in mijn beleving een hele slechte naam, daar wou je toch niet wonen? Dat heb ik niet meer. Beijum zie ik nu als een prachtige ruime wijk, met prachtige oude bomen en veel groen. Ja, ik ben Beijum meer gaan waarderen." Aan zijn gezicht was te merken dat ie het meende.

Het zit er aan te komen, dames en heren. Hét Boek over Beijum. Een verslaggever van Dagblad van het Noorden en de hoofdredacteur van de Groninger Gezinsbode mogen het boek voor-inschouwen. Wat zullen ze er van vinden? En, zal Boeren, Burgers, Beijumers breed worden gewaardeerd in Beijum? Of zal het alleen maar top zijn voor 'de incrowd'? Ik bedoel, voor de schrijvers, actievelingen in de wijk en andere betrokkenen? Gaat Mien uit de Wibenaheerd en Tammo uut de Grevingaheerd het boek ook aanschaffen? Kunnen ze zich er mee identificeren? In begrijpelijker taal gezegd: Voelen ze zich er bij betrokken en kunnen ze zich er -hun wijk- in herkennen?
Nee, het mag geen elitair boek worden, het is voor iedereen toegankelijk, betaalbaar (wat is 10 euro voor zo'n boek?) en leesbaar. Tenminste, dat was de opzet. De komende week gaan we het beleven.
U komt woensdag toch ook? Vanaf 16 uur 's middags op Plein Oost. Komt dat zien. En gaat dat lezen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoeveel zijn er gedrukt? En hoeveel zijn er in de voorverkoop verkocht?

Anoniem zei

Kan ik dat boek de volgende dag bij Primera kopen?