vrijdag 18 mei 2012

ROND DE KORREWEGBRUG

Gistermiddag tijdens het fietsen over de Korrewegbrug van de stad naar Beijum schoot me te binnen dat de avond ervoor op OOG een nieuwsitem is uitgezonden over de verkeerssituatie rond de Korrewegbrug. Statistisch gezien is het een veilig kruispunt dat ik naderde, te weten de driehoek Ulgersmaweg, Heerdenpad, Korrewegbrug. De afgelopen jaren heeft hier praktisch geen ongeluk plaatsgevonden. Maar dat doet er niet helemaal toe, het gevoel van onveiligheid speelt wel hier redelijk wat mensen parten. Hoeveel dat weet ik niet. De stopstreep op de Ulgersmaweg, tussen de twee auto's op de foto zichtbaar, wordt een meter of vijf naar voren verplaatst. Als de brug opengedraaid is (en dus dicht is voor verkeer) staan er aan Ulgersmaweg-zijde steevast twee tot drie auto's te wachten voor de slagbomen van de brug, die zijn even sneaky over de stopstreep richting brug gereden. Het doel hiervan is om de lange sliert fietsen voor te zijn als de slagbomen weer omhoog gaan en de fietsstroom vanuit de stad naar Beijum er aan komt. (Je moet regelmatig twee minuten wachten voor de fietsmeute is opgelost). Het kan zijn dat de verplaatsing van de stopstreep richting fietspad juist gevaarlijke situaties op gaat roepen, automobilisten kunnen nog even vlugvlug oversteken voor de fietsers eraan komen. De tijd zal leren of dat een verbetering gaat worden.
Een zo langzamerhand melig karakter hebben de vier borden aan weerskanten van de twee fiets- en loopbruggen. Al een half jaar wordt via gele bordjes aangegeven dat de fietsgootjes glad zijn. Een flauwekul van jewelste, vooral tijdens de lente- en zomermaanden. Spijkers op laag water zoeken. In de herfst en winter zijn de gootjes sowiso vaak glad, bladeren, sneeuw en ijs bewerkstelligen dat gedurende die maanden nou eenmaal.
De verkeerssituatie rond de Korrewegbrug zal bij tijd en wijle onderwerp van gesprek blijven. Wat als er wel weer een keer een ongeluk gebeurd? Om over het Heerdenpad maar te zwijgen. Eén overval, en je hebt de poppen weer aan het dansen. Statistisch gezien is het op het fetspad en rond de brug niet zo onveilig. Maar voor het gevoel worden bosjes weggehaald, lampen versterkt een stopstreep verplaatst en fietsgoot-waarschuwingsborden geplaatst. En dat is natuurlijk ook wat waard. Dat passanten zich er veilig voelen.

1 opmerking:

Anoniem zei

30000 euro? Voor het verplaatsen van n streep?