woensdag 5 december 2012

DE EERSTE PLAAGSTOOT VAN KONING WINTER


Ik zet er nou wel als kop boven dat de eerste sneeuw van deze winter een plaagstoot is, maar even daarna bedacht ik me dat dit niet voor iedereen opgaat. Winterweer is zoals altijd een zegen voor kinderen. Maar niet altijd voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Het is niet anders, de eerste voorzichtige witte deken is over Beijum neergedaald. Sneeuw. Of het lang blijft liggen is de vraag, het witte spul komt wat nattig over. Omstreeks kwart voor elf vanochtend ontmoette ik de vrouwelijke Beijumwatcher van Lijn6, Philippine Koopman. Zie foto boven. Wat gaat zij ons vandaag weer brengen? Mooie winterfoto's op Lijn6? Een weerfoto op RTL? Volgens mij heeft ze daar een abonnement op, gaat er een week voorbij dat er niet een foto van haar op de buis te zien is? Op de linker foto, alles groter te klikken, ziet u de stoom of de rook uit een huis komen. Ja, de kachel moet weer aan voor het geval dat nog niet gebeurd is. Op de rechter foto ziet u een wit bedekte dak. Apart om te zien hoe de sneeuw doodslaat rond raampjes en afvoerpijpen. Ja, de strijd tussen warm en koud wordt op hoog niveau uitgevochten. Dan de onderste foto. Weer of geen weer, er moet gewoon doorgewerkt worden. Mag ik even een foto van je maken? "Dat mag, als je er maar geen gekke dingen mee doet." Ik weet niet zo goed wat voor geks ik er mee zou moeten aanvangen. Respect voor de heren (ook dames?) die in winterweer buiten hun werk doen.
Sinterklaas vertrekt morgen weer uit Holland. Koning Winter is vandaag gearriveerd. Waarom de een een intocht krijgt en de ander niet? Ik zou het niet weten.

Geen opmerkingen: