maandag 3 december 2012

WAAROM FOUNDATION YOUTH CARE STOPTE

Een half jaar geleden leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Het was dagelijks geopend en het maakte een levendige en bruisende indruk. Kijk nog even hoe het er in juni voorstond.  In februari 2011 ging het los, zie  hier. Het zag er allemaal veelbelovend uit bij eerst de Stichting Foundation Youth Care (SFYC) en later overgaand in Talkpoint. Toch ligt het pand aan  de buitenste schil van Dienstencentrum Beijum Oost, aan de Amkemaheerd, er al weer een week of wat verlaten en leeg bij. Wat is er gebeurd? Vanuit de voormalige directie van SFYC en Talkpoint kwam dit binnen:
Waarom stichting Foudation Youth Care in Beijum gestopt is. Na dat wij in 2010 op verzoek van een collega zijn begonnen met jong volwassenen, en deze collega in volledige dienst hebben genomen met als functie “coördinator jong volwassenen” als subafdeling, gezien dat de oprichtingsdoelstelling van 2002 via de notaris, hulp aan jongeren ouder dan 18 jaar uitsloot. In die tijd moesten wij ons dan ook vrijwillig verplicht melden bij het register Jeugdwerk. Dit is normaal bij een stichting met mensen in loondienst. Helaas komen wij er achter dat onze collega, dat ondanks zijn opleiding niet in staat blijkt deze functie op de manier die vast gelegd was uit te voeren. Dit ten nadele van de organisatie. Er is dan ook in 2011 besloten uit elkaar te gaan. In deze periode namelijk maart 2011 krijgen bezoek als nieuwkomer van de Inspectie Gezondheidszorg. Op dat moment zijn wij als organisatie weer een vrijwilligers organisatie onbezoldigd. De inspectie ziet dit anders, en moeten we gaan voldoen aan wettelijke eisen, die de kracht van de organisatie ten boven gaan. Waarop het 3 koppige bestuur besluit om haar werkzaamheden te stoppen. Hiermee is dan ook de stichting opgeheven.

Juni 2012
Twee voormalige bestuursleden besluiten op puur vrijwilligheid een doorstart te maken onder de naam Talkpoint, gevestigd in het zelfde pand, als een soort van huiskamer model. De interesse van een groep jeugd is zeker aanwezig. Mijn collega besluit een ander leven te gaan leiden, de keuze respecteer ik, maar hiermee komt er wel een breuk in de organisatie. Persoonlijk heb ik nog geprobeerd andere vrijwilligers aan te trekken, maar dit blijkt moeilijk te gaan. Ook de hoofdsponsor van ons die al 12 jaar lang ons ondersteunde moest verstek laten gaan. Hier door sta je dan voor een keuze. Kan ik dit als enige zonder subsidie oprecht houden?, kan ik de veiligheid van eventuele vrijwilligers en mezelf garanderen? Deze keuze blijkt gemakkelijk gemaakt te worden, nadat een bepaalde groep jongeren op een avond besloot mij buiten te sluiten. Dit was voor mij als jeugdwerker de druppel van de emmer. Op die avond heb ik besloten het geheel te sluiten, de veiligheid van de omgeving en de jongere kinderen kon ik niet meer garanderen. Het is jammer dat er zoveel potentieel en kennis verloren is gegaan. Ik dank dan ook Johan van BeijumNieuws en ook onze buurman Badoeng voor hun hulp in die twee jaar. Ondertussen is mijn persoonlijke gezondheid en het overlijden van het voormalig bestuurslid de reden geweest dat ik volledig ben gestopt met het jeugdwerk. De energie die je hiervoor moet hebben is na 46 jaar en diverse pleegzorg contracten op. Ik dank mijn beide overleden ouders voor de steun en inzicht die mij besloten hebben dit werk te gaan doen.

H.Stok.

Geen opmerkingen: