donderdag 6 december 2012

KOUD, TREK EEN BOOM EEN TRUI AAN


Het is al weer even geleden dat op Beijumnieuws werd bericht over het wildbrei-front in de wijk. Speur desgewenst het archief even af op eerdere berichtgeving hierover. Gisteren zag ik dat er weer wat bij gebreid is in de Bottemaheerd, toch het epicentrum van wildbreierij in Beijum. Op internet valt te lezen dat wildbreien de wereldvrede naderbij kan brengen: Kleur de wereld een beetje mooier Wereldvrede is nabij Het klinkt misschien een beetje wollig maar ik geloof er in sinds ik wildbrei Verander de wereld, begin bij je zelf Geef de slagboom een sjieke sjaal of het standbeeld een mooie muts Versier de saaie lantaarnpaal Geef de tandartsboor een strikje Brei een hoesje voor een geweer Versier de kliniek, en iedere boom al zie je door de wol het bos niet meer Iedereen kan en wil graag breien Zelfs Ali B zegt: ‘breien maakt me blij’ We weten nu waar die B voor staat. Hij rapt niet, maar maakt ‘n woordenbrei De wereld kleurrijker en zachter als we zouden breien, allemaal Wilders breide dan een burka en Khadafi een nieuwe sjaal Wereldleiders werden wereldbreiders Militairen wisselden patronen uit Vredesmissies zijn nu vredesmissers omdat men niet breit, naar verluidt.
Dus brei een eind aan alle ellende, aan vechten, schieten, stelen en kapers Versier alles en iedereen met breisels behalve ongeschoren schapen.
© Rop Janze uit Bovenkarspel / Poëzie Jukebox
www.ropjanze.nl
http://wildbreien.nl/
Alles in de wereld versieren met breisels behalve ongeschoren schapen? Het moet toch niet gekker worden, zo creëer je onderlinge jaloezie tussen dieren en bomen. Waarom hij of zij wel versierd worden, en ik niet? Nee, dames en heren, cynisme is geen antwoord op wereldproblematiek, dus daar zal ik me in dit verband verre van houden. Maar om toch even een slot aan dit blogbericht te breien: met naiviteit is de wereldvrede ook nog nooit een steek dichterbij gekomen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk johan.. Er zit wel wat in wat je schrijft.
Stikken die bomen niet?
Wanneer gaan we haken?

Anoniem zei

Laat die breier/ster toch lekker breien. Als ze/hij maar een beetje in haar/zijn eigen heerd blijft.
Verder moeten de bomen bespaard blijven voor deze bijzondere hobby. Ik ben voor aangeklede
lantaarnpalen.