zaterdag 3 maart 2012

MET MASKER OP AAN DE WANDEL

Een aantal dagen geleden liep ik dit meisje tegen het lijf, ze liep langs de Emingaheerd. Meisje? Ja, je kunt het amper zien op de foto maar ze is van het vrouwelijk geslacht. Het was ook aan haar stem te horen toen ik vroeg of ik een foto mocht maken. Waarom ze met een masker voor het gezicht door Beijum paradeerde is me niet bekend, wat ik me er van herinner is dat ze het 'gewoon leuk' vond. Het had in elk geval niks met carneval te maken. Maar goed.
Een foto maken was gemakkelijk, normaal gesproken vraag ik even toestemming aan de ouders of het goed is dat ik hun kind op het www zet. Dat probleem is hier niet im frage.
Het masker ziet er niet vrolijk en gezellig uit, het lijkt eerder op een grijnzende doodskop. Na het maken van de foto raakte m'n bovenkamer op stoom. Mag je wel met een masker over straat lopen?  Boerka's zijn immers verboden omdat je herkenbaar moet zijn? Als hier nou een meisje met een boerkaatje had gelopen was ze vast opgepakt. Oneerlijk eigenlijk, onherkenbaar is onherkenbaar. Of het nou een zwaar geschminkt hoofd of een boerkaatje betreft. Om over Zwarte Pieten en Sinterklazen maar te zwijgen. Ik dwing m'n bovenkamer nu tot rust, alles hoeft nou eenmaal niet in het politieke getrokken te worden.
Er liep gewoon een meisje met een masker op door Beijum. Pure onschuld.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste johan ik zie een leuke foto van een jongetje met een doodskopmasker ,maar wat jammer dat je er z'n zwaar beladen verhaal bij hebt gemaakt
En zoals je leest zei ik jongetje

hennie zei

beste johan,
of moet ik zeggen johanna.
je moet zeker rust in je bovenkamer.want dit is echt heel stom
als je niet het verchil ziet tussen een jongen of een meisje.
lang haar!!!
dat hadden onze stoere zeehelden ook.en dat waren geen meiden.
mvg. hennie

Johan Fehrmann zei

@Henriette, 20.50 uur, kalm nou maar jongedame. Maar, is het nou een jongen, of toch een meisje?
Mvg, Johanna