donderdag 15 maart 2012

DE AMBACHTSVROUWEN VAN AH

Tijdens het moment van opladen van deze foto herinnerde ik me ineens dat ik ooit al eens een soortgelijke foto heb gepubliceerd. Het staat me bij voor in de Maandagochtend-serie, maar ik kan me vergissen. Ik sta vaak even vol bewondering en waardering naar de bakkers op de broodafdeling van AH te kijken als ik door de promenade van Winkelcentrum Beijum loop. Wat ziet dat er prachtig ambachtelijk uit. Ik vraag me wel af hoe het kan dat er praktisch alleen dames opde broodafdeling werken, is het bakkersvak vervrouwelijkt? Beijumnieuws@online.nl
Op het moment dat ik deze foto maakte draaide de rechter bakker zich half geschrokken om.Wat gebeurt daar nou? Een mooie bijkomstigheid is dat de flits precies voor haar hoofd geprojecteerd staat. Het geeft de dames een extra aureool, een beetje verheven misschien wel. Een beetje normaal gesteld: ze worden even in het zonnetje gezet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Met alle respect voor deze dames natuurlijk, maar dit heeft niks met een echte bakkerij dan wel bakkers te maken. Lekkere broodjes zoals croissantjes en dergelijke komen zo uit de diepvries, 10 min. in de oven en klaar. Gevulde koeken, snackbroodjes etc. idem. De helft van het brood komt elke dag binnen van een "fabrieksbakker", waar grote hoeveelheden brood voor alle supermarkten worden gebakken. De andere helft wordt ter plekke afgebakken. Dan hebben we het over een half afgebakken brood met veel te veel conserveringsmiddelen, wat in het magazijn in een plastic zak ligt te wachten, totdat het benodigd is. Het echte broodbakken gebeurd helaas al jaren niet meer in de supermarkt.