vrijdag 11 juli 2014

BEIJUMSKAP (177)

Hoewel de schoolvakanties begonnen zijn, bloeit en groeit alles lekker door in de schooltuinen. Er wordt volop gewied en geoogst. Tuinbonen, ik kan me de geur nog goed herinneren als mijn vader naar de tuin was geweest en mijn moeder tuinbonen kookte. Nee, niks voor mij. Ik kom regelmatig voor mijn werk als reisleider op Malta, en daar stikt het van de tuinbonen. Als vegetariër zijnde kun je daar in bepaalde seizoenen niet om de tuinboon heen, dus eet ik ze nu wel. In de oogsttijd worden je armen regelmatig volgeduwd met bonen als je langs de Maltezer akkers loopt. Ik heb er geleerd dat je ze rauw kunt eten. Je haalt de bonen uit de peul, en pelt die ook. En dan stop je ze in je mond, zo simpel is dat. Er wordt aangeraden om alleen jonge tuinbonen te eten.

Foto + tekst: Atsje Straatsma

3 opmerkingen:

Willem Pauwelussen zei

Bedoel je het advies om alleen jonge tuinbonen rauw te eten? of überhaupt?

Anoniem zei


mmm, heerlijk, tuinbonen.
kan me wel voorstellen dat je niet het enige kind was, die geen tuinbonen lustte.
da's 1 van de leuke dingen van het opgroeien naar de volwassenheid, vind ik.
ik liet mijn dochter steevast 3 kleine spruitjes eten.
mocht met veel appelmoes erbij.
jaren later zei ze een keer, heerlijk hè, spruitjes :-).

gr, Therèse

Atsje zei

alleen jonge tuinbonen rauw.