donderdag 17 juli 2014

DE BUSSLUIS IN BEIJUM IS WEER (DUUR) OPGEKNAPT

 "Niemand in Beijum wil de bussluis, en toch gooien ze er voor de zoveelste keer een kapitaal tegen aan." Op boven-staande foto staat schoenmaker Bert Hoekstra vanuit z'n zaak Shoetime z'n hoofd te schudden. Op de achtergrond, zie ook foto's links en beneden, zijn heren in de weer om de bussluis bij Winkelcentrum Beijum aan te pakken.

Foto's en onderstaande video zijn eergisteren gemaakt. De oranje geklede heren hadden schik in hun werkzaamheden. Werkzaamheden? Op een gegeven moment moesten ze ruim anderhalf uur wachten opdat er een teerwals zou komen. Lekker dollen, grappen maken en naar de passerende vrouwen kijken (de blogger verzint dat niet, hij stond er bij en keek er naar; naar de goedgemutste mannen...).

De bussluis in Beijum blijft een eigenaardig verhaal. Geen middenstander die voor deze blokkade voor auto's is, het kost om de zoveel jaar handen vol geld om het ding te onderhouden, en....als klap op de vuurpijl, het zorgt voor meer uitlaatgassen omdat automobilisten via de Beneluxweg gaan omrijden om toch boodschappen bij het winkelcentrum te kunnen gaan doen.

Hoekstra, die dagelijks last heeft van de bussen die voor z'n zaak langs denderen, schat dat de laatste renovatie tussen de 50.000 en 100.000 euro heeft gekost: "Weggegooid geld." Zie onderstaande video.
Bovenste foto's zijn eergistermiddag gemaakt, deze gisterochtend: het afwerken van de bussluis.

5 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Ik ben reeds lange tijd voorstander van een proefproject, een pilot, om de bussluis NIET te laten functioneren. Misschien kan er over de nieuwe bussluis een op maat gesneden betonblok komen, dat gemakkelijk te verwijderen is.

Na een proefperiode van enkele maanden kan er een evaluatie plaatsvinden. Heel zakelijk. Voor- en nadelen. Gewenste effecten en onverwachte neveneffecten.

De ondernemers in Beijum-West moeten serieus genomen worden! Beijum-West heeft een bovenwijks en tierelierend winkelcentrum. De ondernemersverening van het WC Beijum kan over zo'n proeftraject aan de bel gaan trekken bij de wethouder van Verkeer & Vervoer. Tijdens een collegespreekuur. Politieke partijen kunnen schriftelijke vragen gaan stellen aan het college van B&W.

Een tip: werk met een petitie! Ga (digitale) handtekeningen verzamelen. Dat kan door middel van Beijumnieuws en www.petitie.nl. Kijk maar!

Veel succes gewenst!

P.S.: Brainstormen is mogelijk!

michel zei

kleine correctie Kees:
www.petities.nl

michel zei

www.petities.nl is opgericht door een oud-Beijumer: Reinder Rustema,oud-leerling van de Heerdstee, nu docent nieuwe media aan de UvA.

Kees Huizenga zei

Michel, bedankt voor jouw correctie.

Het is mij bekend dat de oud-RO/EZ-ambtenaar ir. Rob van Gemert van het Ingenieursbureau van de gemeente Groningen (IGG) een zeer grote tegenstander was van het verwijderen van de bussluis in Beijum-West. Hij zat, geloof ik, ook in de Klankbord Groene Long. Ooit had ik hierover, over de bekende bussluis, een felle discussie met hem in De Kleihorn. Mijn punt was dat het omrijden met de auto slecht voor het milieu is. Bovendien kost het extra brandstof (gas, olie of benzine).

Alsof RO/EZ-ambtenaren het in Beijum voor het zeggen hebben! Geen Hochheitsverwaltung!

Het is misschien mogelijk dat de ondernemersvereniging van het WC Beijum een openbare themabijeenkomst over de bussluis gaat organiseren. Na de zomervakantie.

Natuurlijk moet er bij de bussluis rustig gereden worden. Een 30 km-zone lijkt me zeer redelijk toe.

Willem Pauwelussen zei

Ik heb hierover contact gehad met de gemeente en die stuurde me de volgende mail:
"Aan de bussluis is groot onderhoud uitgevoerd de afgelopen tijd. De fundering van de bussluis was niet goed en ook het asfalt is aangepakt. Bij de gemeente kwamen klachten binnen over lawaai door trilling, dat moet door deze ingrepen verholpen zijn. Ondernemers en bewoners in de buurt van de bussluis werden voordat het werk werd uitgevoerd hierover per brief geinformeerd. De bussluis is destijds aangelegd om te voorkomen dat de busroute een sluiproute wordt voor verkeer dat nu via de wijkring rijdt."