Tijdens het fotograferen van de sluisbruggetjes in het Boterdiep i.v.m. een sluitroute voor fietsers, zie bericht van afgelopen zaterdag, kwamen opeens drie plezierboten aangevaren. Zie foto boven. Om verder te kunnen varen moesten de boten zich eerst tussen de twee sluizen laten insluiten.
De sluisbruggetjes liggen ongeveer 75 meter van elkaar verwijderd. De bovenste foto is vanaf de sluis genomen die het dichtst bij de Duitste bouwmarkt ligt (te zien via de link). De linker en rechter afbeeldingen zijn van de brug genomen die weer achteraan op bovenste foto ligt. Nadat de plezierboten binnen waren gevaren knarste en piepte de open loopbrug die het bezoek binnen had gelaten weer tergend langzaam dicht. Het duurt wel vijf minuten voordat zo'n sluisbruggetje open getrokken of weer dicht gaat (ze draaien niet maar worden ingetrokken en weer over het water naar de overzijde uitgeduwd, er is constant een soort van alarm-piep te horen).
Tijdens het hele proces, de ene sluisbrug moest eerst weer dicht voordat de ander open ging, meerden de plezierbootjes tegen de kade aan. Het zag er feestelijk en vakantie-achtig uit. Er was geen spoor van irritatie onder de bootvaarders te bekennen, geen wonder op een plezierboot heb je geen haast maar geniet je ook van de omgeving.
Waarom de sluizen op het grens-gebied tussen platteland en stad liggen, ontgaat de blogger, maar ze zullen ongetwijfeld een functie hebben. Moet er gebeld worden zodat de brugsluis zich opent? Er staat immers geen bedienend personeel bij. Wie antwoord op deze vragen heeft: Beijumnieuws@ziggo.nl
Hoe moet je door zo'n sluispoort heen varen? Op Weethetsnel.nl staat een instructievideo. Er staat ook bij:
In de zomer is het ideaal om er een dagje uit te gaan met de boot. Ook als je zelf niet in het bezit bent van een boot is het makkelijk om er een te huren. Je bent heerlijk aan het varen met de boot en dan kom je een sluis tegen. Veel mensen hebben angst om door een sluis te varen. Deze instructievideo leert je hoe je toch door een sluis kunt varen zonder je druk te hoeven te maken. Hierbij zijn een aantal spelregels van belang. Om de spelregels mee te kunnen nemen of na de instructievideo te kunnen raadplegen, lees dan de handleiding hieronder. Veel vaarplezier!
Zorg ervoor dat je de boot niet te vast zet, zodat je de boot niet ophangt. Dat betekent dat je de lijn niet vast moet zetten. Haal de lijn over de sluismuur en breng deze terug op het dek, op de kikker. Zorg er wel voor dat je het uiteinde van de lijn in je hand houdt. Op die manier kun je door de lijn aan te trekken of te laten vieren, de boot met het waterniveau mee laten gaan.
Update 23.00 uur, en lees ook de reacties. Lezer Ricardo mailde:
Ik zag je blog over de sluis in het Boterdiep bij de Hornbach, je vroeg je daarin af hoe de sluis bediend wordt. Dat gaat eigenlijk erg eenvoudig, door middel van zelfbediening: aan beide zijden van de sluit zit een drukknop op een meerpaal, als je aan komt varen druk je die knop in waarna het waterniveau in de sluis wordt aangepast aan dat van jouw kant van het Boterdiep.
Daarna gaat de sluisdeur aan jouw kant open, je vaart erin en in de sluis zit weer een knop die je moet indrukken. De ene sluisdeur gaat dicht, het waterpeil wordt aangepast aan de andere kant van het Boterdiep en de sluisdeur gaat weer open. Eigenlijk heel simpel dus en er komt geen personeel aan te pas.
maandag 7 juli 2014
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
De sluizen op het hoge land en het begin van het Boterdiep zijn er gekomen vanwege de bodemdaling en de daarmede vewachte hogere waterstand op het hogeland wat in te teugelen hebben ze de sluizen en gemalen gebouwd dat er nu geen verval is. Vanwege de zomer is er geen verschil in de herfst en voorjaar is dit al wel het geval daarom ligt er een sluis en gemaal Johan ter uwer informatie groet Klaas
Streefpeil v.Starkenborgkanaal en Reitdiep is 0,93 m onder NAP, en Boterdiep 1,07 m onder NAP.
Teveel aan water in gebied rondom Boterdiep wordt via gemaal Stad en Lande weggepompt naar het v.Starkenborgh, om dan via Reitdiep en Lauwersmeer in de Waddenzee te verdwijnen.
De sluis bij het gemaal overbrugt het peilverschil van gemiddeld 14 cm. De sluis is zelfbediening via drukknoppen.
Op het moment dat het (fiets)bruggetje ingetrokken wordt gaat er een alarmtoon, net zolang totdat het bruggetje weer terug is en je er weer over mag lopen.
Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik door had waar dat van was als ik 's avonds laat of 's ochtends heel vroeg (soms 4 uur) wakker werd. Dacht altijd dat het alarm bij Hornbach ging.
Dan hoop ik maar dat de prognoses tav de bodemdaling kloppen want toen ik aan het Brugborgboek bezig was ontdekte is dat de provinciale waterstaat op 21 maart 1986 voorspelde dat de bodemdaling in 2025 bij de Oostersluis ca 8 cm zou bedragen, terwijl die voorspelling in augustus 1991 al was veranderd in 20 cm. Uit die prognose werd afgeleid dat het peil in Van Starkenborgh met 0,2 m zou dalen zodat alle hoogtematen van de nieuwe Oostersluis vermeerderd werden met 24 cm. RWS merkte op 1 november van dat jaar dan ook op dat de voorspellingen van bodemdaling door de jaren heen nogal fluctueerden dus dat er maar een flinke marge aangehouden moet worden.
Ook gezien de stijging van de zeespiegel door het smelten van de ijskappen vraag ik me serieus af of we in 2025 nog wel droge voeten zullen houden.
op tijd voorzorg maatregelen treffen dan maar.
lieslaarzen kopen...opblaasbaar bootje...stelten...
Heeft iemand andere suggestie's?
gr, Therèse ;-)
Mondiaal de aanwijzingen van de Meesters van Wijsheid volgen.
Een reactie posten