woensdag 16 november 2016

BEIJUMBORG (45)



Foetsie!


Mijn mobieltje rinkelt, en ik heb even tijd om het gesprek aan te nemen. "Goedemorgen meneer Borg, u spreekt met X van de ...-bank. We hadden eerder deze week contact met elkaar. Herinnert u zich dat nog? Nu bel ik u om te vragen hoe u dat contact ervaren hebt?"

Ik moet even denken aan beelden uit het China van de Grote Leider Mao Tse Dong, waarin burgers zichzelf aangaven bij de politie en zich in het openbaar aan de rest van de mensen in het dorp of de stad onderwierpen voor een kritische bevraging. Deze jongeman van de ...-bank hoopt dat ik hem uitfoeter, beschuldig van wangedrag, hem de mantel uitveeg. De werkelijkheid was echter anders: hij had me keurig advies gegeven over hoe ik per elektronica een spoedboeking moest doen, zodat het geld binnen twee uur bij een nooddruftige persoon in M. terecht kwam. Niks geen klachten over hem, des te meer echter over de ...-bank. Nou: dat trof, want daar moest hij ook naar vragen.

Ik loop al heel lang met de gedachte rond om van bank te wisselen, omdat ik de service van mijn eigen bank (sinds 41 jaar ben ik daar rekeninghouder) schrikbarend achteruit gegaan vind. Het liefst zou ik bij een meer ideële bank mijn bankzaken regelen. Maar goed: het overzetten van hypotheken, kredieten en spaartegoeden vind ik nog steeds net te veel werk, hoe ontevreden ik ook ben. Als ik naar de grootste vestiging van de ...-bank in onze mooie stad ga, voel ik me daar nauwelijks nog thuis. 

Vroeger, toen men nog veel meer kantoren had en er allemaal aardige meneren en mevrouwen achter de balie zaten die me netjes te woord stonden en via een buizenpostsysteem van wat schamele guldens voorzagen (ook al stond ik een beetje rood), toen deed ik nog echt zaken met die lui en voelde ik me klant. Tegenwoordig voel ik me compleet 'melkkoe': je mag je centen tegen vrijwel nul % rente daar achterlaten, elke handeling kost een beetje geld, en een leninkje moet je er voor de helspoorten wegslepen.....kortom: de jongeman noteerde alles netjes, maar kon niet beloven dat de bank tot betere inzichten zou komen.

Toen ik vanmorgen in alle duisternis een dikke envelop met een hypotheekadvies van de ...-bank op de bus wilde doen (port betaald: dat wel!) wreef ik even mijn ogen uit......waar is die postbus gebleven, die 22 jaar van mijn leven op de hoek van onze heerd en de wijkring stond? Ineens herinnerde ik me ergens gelezen te hebben dat de meeste postbussen in Beijum zouden worden weggehaald, en ja hoor: dit doemdenkbeeld had zich nu in werkelijkheid omgezet. 

Foeterend stapte ik op de Q-bus richting station, in de hoop dat ik daar nog een brievenbus zou aantreffen. En u raadt het al: de envelop zit nog steeds in mijn rugzakje, omdat ik 'm na aankomst op het station en rennend naar de intercity alweer vergeten was.....klantvriendelijkheid en service: waar zijn jullie gebleven???

Han Borg

2 opmerkingen:

michel zei

Han,
Van 1952 tot 1971 hadden de trolleybussen en later de gewone bussen een brievenbusje op de achterkant.
Men kon dus bij elke halte even de brieven posten als een bus stopte. Op de Grote Markt werden de brievenbussen geleegd. Ik heb nog wel mensen op een holletje achter de bus aan zien lopen om de brievenbus niet te missen.
In 1972 stopte deze service omdat er steeds meer vaste brievenbussen geplaatst werden die dagelijks meerdere keren geleegd werden.
Nu er steeds minder brievenbussen over blijven, moet de bus misschien ook maar weer een "brievenbus" worden.

Han zei

Dat zou wel een hele mooie oplossing zijn, Michel!