Foetsie!
Mijn
mobieltje rinkelt, en ik heb even tijd om het gesprek aan te nemen.
"Goedemorgen meneer Borg, u spreekt met X van de ...-bank. We
hadden eerder deze week contact met elkaar. Herinnert u zich dat nog?
Nu bel ik u om te vragen hoe u dat contact ervaren hebt?"
Ik
moet even denken aan beelden uit het China van de Grote Leider Mao
Tse Dong, waarin burgers zichzelf aangaven bij de politie en zich in
het openbaar aan de rest van de mensen in het dorp of de stad
onderwierpen voor een kritische bevraging. Deze jongeman van de
...-bank hoopt dat ik hem uitfoeter, beschuldig van wangedrag, hem de
mantel uitveeg. De werkelijkheid was echter anders: hij had me keurig
advies gegeven over hoe ik per elektronica een spoedboeking moest
doen, zodat het geld binnen twee uur bij een nooddruftige persoon in
M. terecht kwam. Niks geen klachten over hem, des te meer echter over
de ...-bank. Nou: dat trof, want daar moest hij ook naar vragen.
Ik
loop al heel lang met de gedachte rond om van bank te wisselen, omdat
ik de service van mijn eigen bank (sinds 41 jaar ben ik daar
rekeninghouder) schrikbarend achteruit gegaan vind. Het liefst zou ik
bij een meer ideële bank mijn bankzaken regelen. Maar goed: het
overzetten van hypotheken, kredieten en spaartegoeden vind ik nog
steeds net te veel werk, hoe ontevreden ik ook ben. Als ik naar de
grootste vestiging van de ...-bank in onze mooie stad ga, voel ik me
daar nauwelijks nog thuis.
Vroeger, toen men nog veel meer kantoren
had en er allemaal aardige meneren en mevrouwen achter de balie zaten
die me netjes te woord stonden en via een buizenpostsysteem van wat
schamele guldens voorzagen (ook al stond ik een beetje rood), toen
deed ik nog echt zaken met die lui en voelde ik me klant.
Tegenwoordig voel ik me compleet 'melkkoe': je mag je centen tegen
vrijwel nul % rente daar achterlaten, elke handeling kost een beetje
geld, en een leninkje moet je er voor de helspoorten
wegslepen.....kortom: de jongeman noteerde alles netjes, maar kon
niet beloven dat de bank tot betere inzichten zou komen.
Toen
ik vanmorgen in alle duisternis een dikke envelop met een
hypotheekadvies van de ...-bank op de bus wilde doen (port betaald:
dat wel!) wreef ik even mijn ogen uit......waar is die postbus
gebleven, die 22 jaar van mijn leven op de hoek van onze heerd en de
wijkring stond? Ineens herinnerde ik me ergens gelezen te hebben dat
de meeste postbussen in Beijum zouden worden weggehaald, en ja hoor:
dit doemdenkbeeld had zich nu in werkelijkheid omgezet.
Foeterend
stapte ik op de Q-bus richting station, in de hoop dat ik daar nog
een brievenbus zou aantreffen. En u raadt het al: de envelop zit nog
steeds in mijn rugzakje, omdat ik 'm na aankomst op het station en
rennend naar de intercity alweer vergeten
was.....klantvriendelijkheid en service: waar zijn jullie gebleven???
Han Borg
2 opmerkingen:
Han,
Van 1952 tot 1971 hadden de trolleybussen en later de gewone bussen een brievenbusje op de achterkant.
Men kon dus bij elke halte even de brieven posten als een bus stopte. Op de Grote Markt werden de brievenbussen geleegd. Ik heb nog wel mensen op een holletje achter de bus aan zien lopen om de brievenbus niet te missen.
In 1972 stopte deze service omdat er steeds meer vaste brievenbussen geplaatst werden die dagelijks meerdere keren geleegd werden.
Nu er steeds minder brievenbussen over blijven, moet de bus misschien ook maar weer een "brievenbus" worden.
Dat zou wel een hele mooie oplossing zijn, Michel!
Een reactie posten