zaterdag 12 juli 2014

DE EXPEDITIE LIGT ONDER VUUR

(Per ongeluk iets later dan gepland gepubliceerd)

Onderstaande artikel stond gisteren in Dagblad van het Noorden. Eerder deze week verscheen over problemen die spelen op fusieschool De Expeditie. Ook DvhN.
Het hele schooljaar is niks over de onvrede op fusieschool De Expeditie naar buiten gekomen. De schooldeuren zijn gesloten, de zomervakantie is begonnen, en 'de bom' barst.
De emoties lijken te overheersen, zie het bericht in het Dagblad. Zijn er echt 'forse problemen', of zijn er 'gewone' problemen, die nu eenmaal bij de samenvoeging van twee schoolculturen horen?

39 opmerkingen:

Anoniem zei


Meer dan 1 gedachte schieten me door me'n hoofd.
Maar...voordat ik, impulsief als ik ben ga reageren, ben ik even aan het tellen...niet tot 10 maar tot +/- 100!!!

gr, Therèse

Willem Pauwelussen zei

Zoals ik eerder al stelde, mij lijkt het probleem eerder DAT er samengevoegd is. En dat er elders in Nederland eveneens maar wordt gehakt en gesneden met het bezuiningsmes. Omwille van datzelfde financieringstekort wat er in de jaren '70 ook al de aanleiding toe was. En niemand die zich lijkt af te vragen hoe het nou toch kan dat we al pakweg 40 jaar aan het bezuinigen zijn en nog steeds dat rottige financieringstekort niet weghebben.

Anoniem zei


Ben nu ongeveer op de helft met tellen ;-).

Willem, dan zouden jouw en mijn dochter elkaar moeten kennen.
Best grappig, vind(t) je niet?

gr, Therèse

Anoniem zei

De heer vd Linden noemt het een goed jaar, Joyce Dekker van o2g2 noemt het in het ene artikel een moeizaam jaar en in het andere artikel een rommelig jaar.
Niet echt op 1 lijn dus....

Waar is de bewuste meneer gebleven die deze fusie tot een goed geheel moest brengen?
Wat zou zijn reactie zijn als hij nu, na 1 jaar, 'zijn'fusieschool zo in de krant ziet?
Hij had de opdracht 2 scholen te fuseren en toen was het klaar!
Voor zover ik weet is hij daarna vrijwel uit beeld verdwenen...

Nee, van zijn idee hoe het allemaal zou gaan lopen is niets terecht gekomen.
En tuurlijk elke fusie brengt opstartproblemen mee, maar om je nu, na 1 jaar, daar nog achter te gaan verschuilen is wel erg makkelijk.
De kinderen zijn een ochtendje gaan kijken naar de nieuwe school, en dat was het. Waar waren nu de leuke activieiten om het schooljaar mee te beginnen?
En waar staat in het schoolconcept dat het een huiswerkvrije school zou zijn?(als iemand het wel kan vinden, misschien lees ik er overheen?)
Daar kom je pas achter als je eens navraag gaat doen waarom er geen topografie mee naar huis komt, vraagt wanneer er een spreekbeurt wordt gehouden of wanneer er een werkstuk gemaakt gaat worden.
Niets van dit alles want het is een huiswerkvrije school...

Dat wordt volgend jaar pittig voor mijn kind op het VO want hoe moet dat ook alweer een werkstuk maken?
Lees dat er weinig aan begrijpend lezen is gedaan, nu snap ik waarom dat op het eerste rapport voor het eerst een slechte score was...

Schoolgids? Iemand die gekregen of gezien op de site. Ronduit slecht!

Wat me het meeste pijn doet is de kinderen die 'anders'zijn, die heb ik zien veranderen in verdrietige kinderen.
Daar waar ze altijd door de andere kinderen werden gerespecteerd en geholpen, zijn ze dit jaar geschopt, geslagen, gepest.
Leerkracht die kinderen in de klas krijgt die ze niet aanvoelt, en heeft geleid tot vervelende situaties omdat de andere school waar leerkracht weg komt geen kinderen had die 'anders' waren en die meer aandacht en een andere manier van omgaan nodig hebben.

Het was aftellen (zoals Therese ws nu doet ;-)

En ik reageer ondanks dat het voor mijn kind (gelukkig)klaar is,
omdat ik niet kan denken zoals geslagen worden: de blauwe plek is weg, dus nu is degene die geslagen heeft niet meer schuldig....




Willem Pauwelussen zei

En hoe had de BOB dat dan moeten doen volgens jou, Kees (en, indien dit een citaat is van lijn 6, Hans)?

Anoniem zei

Aan de ouder van 19.38:
Ik ben een docent van het VO, de middelbare school. Na dit allemaal gelezen te hebben, besef ik mij dat we de kinderen die van de Expeditie komen, met extra liefde en aandacht moeten behandelen en misschien nog een beetje meer dan anderen proberen bij te spijkeren. Dat is een mooie missie voor het nieuwe schooljaar. Ze zijn welkom!

Anoniem zei

Ik ben het niet eens dat er noodlokalen zijn gekomen want nu kan ik mijn kind niet zien als ze achter de noodlokalen zitten ????

Moet de school ook weg stel je voor dat ze achter de school spelen kan je ze ook niet zien.

Wat ik wel vind en mijn dochter zit ook op de Expeditie. Dat de communicatie en de beleefdheid van vele leerkrachten te wensen over laat. Ik heb genoeg leerkrachten gesproken waar we in de tijd van de (Geweldige school Doefmat) een band hebben opgebouwd gesproken.En deze leerkrachten geven aan niet uit eigen belang weg zijn gegaan maar gewoon ontslagen zijn. dus weer een leugen van de school om de rust proberen te bewaren.

Anoniem zei

Wat fijn om deze reactie te lezen! Dit doet goed en geeft en brengt weer wat vertrouwen voor in de toekomst. Je denkt het is 'maar' voor een jaartje maar wat kan een kind in 1 jaar beschadigd worden...
Ik ga zeker de mentor inlichten over dit alles en hoop dat deze net zo denkt!





Anoniem zei

Ach en weer ligt aan de schoolSommige ouders kijk ook eens naar jezelf.Het is makkelijk als jullie onderliggende problemen hebben het via de kinderen op school uit te spelen.EINDELIJK zijn er veel kinderen en ouders met gedrags problemen van school af.Dit komende jaar gaat een goed jaar worden voor de Expeditie.Een frisse wind en minder probleem kinderen.Ps vergeten te zeggen Vertrekkende ONDERWIJZERS stop met het aanwakkeren van dit alles.De nieuwe scholen waar jullie gaan werken verwachten geen roddelende personeelsleden.
Een zeer tevreden ouder.

Anoniem zei

Ben blij de reactie's te lezen.
Een vo docent die kinderen komend van de expeditie extra in de gaten wil houden.
Maar ja, de kinderen gaan natuurlijk niet allemaal naar de vo school waar deze docent werkt.
Zou goed zijn om alle andere vo scholen waar voormalige expeditie leerlingen heen gaan, ook op de hoogte te stellen.
Idee?

gr, Therèse

PS: ben nog steeds aan het tellen ;-).

Anoniem zei


Anonieme ouder 7.07 uur...

Fijn dat je zo snel tevreden te stellen bent.
Maakt je leven een stuk makkelijker als verder te kijken dan je neus lang is.
Jij hebt natúúrlijk heel bewust voor Montessori onderwijs gekozen, hè?
Niet, omdat "de Dijk" toevallig dicht bij je huis is.
Nu gewoon even wisselen...de volgens jou, rotte appels en peren eruit en hóplaaa we gaan weer verder.
WE? Nee, ik vergis me. jij.


gr, Therèse

Anoniem zei

Anoniem 01.04

Jij bent vast degene die al eerder het vingertje wijst naar ouders en leerkrachten ;-)
Eerst een tevreden ouder, dan een zeer tevreden ouder...
Dat mag, maar aan bijna (slle)reacties te lezen ben je één van de weinige...
Je stelt eigenlijk dat dit alles te danken is aan ouders en kinderen met gedragsproblemen, jammer dat je niet verder kijkt..
Op alle scholen zijn kinderen met gedragsproblemen, maar de vraag is HOE ga je er mee om en WAT ga je er mee doen?Ben je als excellente leerkracht wel capabel genoeg om dit aan te kunnen?
Schrijnende mailtjes zijn er naar de heer vd Linden gestuurd, waar nog steeds geen antwoord op is.
En dan gaan dingen uit de hand lopen...
Pestprotocol? Ook nergens gelezen...
En ik ben er vóór dat elk kind, ongeacht gedragsproblemen, rugzakje oid recht heeft op regulier onderwijs. Dat heeft de Doefmat bewezen dat dat zéker mogelijk is!Een goed zorgteam, communicatie en het kind zien!
Gelukkig(en was ook niet anders gewend)had mijn kind een leerkracht waar je naar toe kon gaan en dingen kon bespreken en oplossingen zocht.
Voor de scholen waar de vertrekkende leerkrachten naar toe gaan: Gefeliciteerd, jullie hebben prima leerkrachten binnengehaald!
En ik wens jou kind/kinderen anoniem, het goede jaar toe waar je op hoopt en dat de frisse wind die er door heen komt toch niet in een storm veranderd....

Anoniem zei

Sorry reactie op anoniem 01.04 moet 07.07 zijn ;-)

An zei

Hoe tevreden je als ouder, kind of leerkracht bent heeft te maken met verschillende zaken. Voornamelijk dingen die jij en je kind belangrijk vinden. De een dweepte met de Doefmat, de ander met de Dijk.
Beide scholen hebben een flinke dip gehad en toen zijn er veel leerlingen vertrokken. Over beide scholen gaan negatieve verhalen rond, over beide scholen positieve.
Daarom is het belangrijk om een school (of werkplek) te kiezen die bij je past. Als je als kind op een fijne school hebt gezeten maakt het niet zoveel uit of die school wel of niet goed bekend staat, datzelfde geldt ook voor ouders en ook voor het personeel.
Ik spreek in alle 3 gevallen uit ervaring en heb gemerkt dat DE WAARHEID niet bestaat: het is JOUW waarheid.
Kies een school waar je gevoelsmatig een goed gevoel bij hebt en waar je kind zich veilig voelt. De persoonlijke ontwikkeling van je kind is belangrijker dan de normen die voor de schoolinspectie gehaald moeten worden.

Anoniem zei


Mooi gezegd An.
Ook de reactie van 14.36 uur is mooi.

Een beetje zich verantwoordelijk voelende ouder informeert zich al vroeg naar de school en het daar bij behorende systeem.
Wordt het openbaar of eucomenisch
of antroposofisch of montessori of katholiek of gereformeerd of of of.
Heeft men een passende school gevonden, laat men zijn/haar kind ruim op tijd inschrijven.
Afgezien daarvan dat ieder jaar het 1 of ander kind van school(moet) wisselt vanwege verschillende omstandigheden, reilt en zeilt het.
Men koos bewúst uit naam van zijn/haar kind.
Niet omdat de school om de hoek was/is en zo lekker makkelijk!!
Des te schrijnender is het voor mij, deze negatieve ontwikkelingen nu te lezen.
Ik voel me dan ook erg begaan met kinderen en hun ouders die zich verre heel verre op hun gemak voelen in dit "drama".
Klinkt misschien wat overdreven volgens sommigen?
NEE, want niet alleen kunnen ouders kinderen maken of breken.
Schoolsystemen kunnen dit ook!

PS:Laat MONTESSORI weer terug komen.


Anoniem zei


POTVER...

Vergeet ik mijn naam onder 17.32 uur te zetten!!

THERÈSE natuurlijk ;-)

Willem Pauwelussen zei

Een hoorzitting organiseren is iets anders dan 300 Beijumers vragen wat ze ervan vinden, vandaar mijn vraag. Misschien dat John hier een keer kan komen uitleggen waarom dit niet is gebeurd?

Het is inderdaad zo dat het vaker voorkomt dat zaken worden geregeld in vakantietijd, en het erop lijkt dat zo de inspraak wordt omzeild. Maar als je een vraag stelt denk ik dat je eerst antwoord moet krijgen voordat je conclusies trekt. Je stelt de vraag of het wel nodig was om (dure) noodlokalen te plaatsen, want die twee klassen hadden ook wel in het lege gebouw van de Doefmat les kunnen krijgen. Het zou maar zo kunnen dat transporteren van de leerlingen naar die Doefmat uiteindelijk duurder was uitgevallen dan het plaatsen van die noodlokalen. En het woord 'nood'lokalen geeft al aan dat het met die prijzigheid wel mee zal vallen. Let wel, ik weet niet of dit juist is, maar misschien is er nog een andere reden voor die je (nog) niet weet?
Dat zou dan toch eerst onderzocht moeten worden voordat je gaat enquêteren lijkt me.
Daar komt bij dat er ook redenen kunnen zijn geweest om er haast achter te zetten, soms is haastige spoed wel degelijk geboden. Dus de term 'bijna (?) slinkse manier' lijkt me op het eerste gezicht aan de voorbarige kant.

Al met al, met het ten ziele gaan van de papieren Beijumkrant, lijkt me dat Beijumnieuws toch ook al gezien kan worden als medium dat een zekere representativiteit voor de wijk heeft. Dus lijkt me dat de betreffende gemeente-ambtenaren hier best wel tekst en uitleg kunnen komen geven, want de vragen van Hans en Kees snijden wel hout natuurlijk. Al was het alleen maar omdat het een pittig item is in de wijk, en de door onze gemeente zo vurig gewenste sociale cohesie ernstig lijkt te verstoren.

Anoniem zei

Deze hele fusie heeft zoveel ellende veroorzaakt, maar er moesten en zouden 2 sterke openbare scholen in de wijk komen.
Voor de 1 is de discussie wel montessori/ geen montessori belangrijk, voor de ander het geld wat de noodlokalen hebben gekost en of de vergunning nu wel of niet volgens de regeltjes is gegaan.

Maar het gaat hier om KINDEREN!Dat is wat ik belangrijk vind.
Het kind zou centraal staan, het kind zou zich veilig voelen/zijn. Zou zeggen hou eens een enquete onder de kinderen,vraag ze maar eens of ze zich veilig voelden...
Vraag hen nu eens wat ze van de school vinden/vonden?
Als je notabene als directeur na 3 maanden nog niet weet waar de "knelpunten"zitten op het plein tijdens buitenspelen enz...

En de emotionele schade en leerachterstanden dan?
Degene die DAAR verantwoordelijk is, komt die er nu fijn mee weg?
Gewoon volgend jaar maar weer de schouders er onder zetten hé Dhr vd Linden?
En laten we vooral al die leerkrachten niet vergeten die weg zijn om welke reden dan ook! Voelden de leerkrachten zich wel veilig? Was er net zo'n slechte communicatie met de leerkrachten als naar de ouders toe?
Hebben zij, na aangeven om bijscholing deze ook gekregen?
De belangrijkste vraag die dhr vd Linden zich zelf moet gaan stellen: HOE heb ik het in hemelsnaam zo kunnen verprutsen?Of HOE kan het dat zoveel kinderen van de school weggaan.Zou hij nu een fijne vakantie hebben?Vast, hij is er ws niet eens mee bezig zoals zoveel ouders en kinderen (helaas)wel...

Ik hoop met heel mijn hart dat dit item onder de aandacht blijft!



Willem Pauwelussen zei

Maar of die noodlokalen nou wel of niet duurder waren dan die lege Doefmat heb ik hier nog niet beantwoord gezien.

Kees Huizenga zei

Nee, Willem, dat antwoord heeft B&W niet gegeven. Het college van B&W geeft ook niet aan welk bedrag is gemoeid met het plaatsen of aanleggen van deze noodlokalen. Maar de rekening is uiteraard wel door de gemeente Groningen betaald.

Willem Pauwelussen zei

Nou, dan kun je dus ook niet zeker weten dat het plaatsen en gebruiken van noodlokalen duurder was dan het gebruik van de Doefmat, en dus ook niet of er vanuit de gemeente gezien een (financiële) noodzaak was om die noodlokalen daar (haastig en daarom 'slinks') neer te zetten.
Nogmaals, ik weet het ook niet, maar ik weet wel dat ook voor de gemeente de portemonnee wel eens urgenter kan zijn dat de gewenste (maar niet vereiste, want we kiezen hen om voor ons te beslissen) inspraakprocedure.

En overigens de dank aan Johan dat we nu in ieder geval leesbare cijfers zien in plaats van die rare verwrongen woorden.

Anoniem zei

lekker anoniem te zijn.
kun je zeggen wat je wil.
laf laf laf.
een ook anonieme laffe ouder

Kees Huizenga zei

Beste Willem,

Het plaatsen van die vier noodlokalen kost volgens mijn grove inschatting tussen de € 50.000,- en € 80.000,-. De oude lokalen van De Doefmat waren gebruiksklaar.

De aanleg van dat openbaar schoolplein bij De Dijk heeft € 100.000,- gekost. Gefinancierd vanuit NLA-middelen. Dit schoolplein kan haar oude glorie terugkrijgen als deze noodlokalen zijn verwijderd (dit kost wederom geld).


Ik ben erg geraakt door de reactie van een verontruste ouder van vandaag. Geschreven wordt over "emotionele schade en leerachterstanden". Deze schade is niet in cijfers te vatten. Het gaat om kinderen van onze wijk! Om hun toekomst! Om hun veiligheid! Om hun geborgenheid op school!

Anoniem zei

Waren de kosten niet 1.2 miljoen euro voor het schoolplein en de -omgeving van De Dijk? Was dat niet het bedrag dat de gemeente aanvankelijk in het Lokaal Akkoord wijkpotje had bestemd voor dit doel? Later is dit na een Rekenkamer procedure gecorrigeerd en heeft de gemeente dit uit wijkvernieuwingsgelden elders uit stad bijgepast, met nog een ton uit Beijums eigen NLA potje.
Duidelijk is ook dat o2g2 door het gedraai met die school die niemand wil -behalve de PvdA- flink financieel en personeel schade oploopt door dit gedoe. Ten koste van wel goed functionerende scholen, bijv. in Beijum OBS Beijumkorf Jaltadaheerd.

Anoniem zei


Ik lees hier getallen waar ik U tegen zeg.
Maar hoe gaat het nu verder?
Blijft het bij al deze info reactie's en is daarmee de kous af of...???

gr, Therèse

Anoniem zei


lees ook ff de laatste reactie's van "jonge bomen hebben water nodig".

Therèse

Willem Pauwelussen zei

Nou, ik vind het maar raar hoor. Ik bedoel, ik wil toch wel graag enige toerekeningsvatbaarheid aan ons gemeentebestuur toedichten, en het over de balk gooien van dit soort bedragen hoort daar niet bij. Dus ik wacht nog altijd op iemand die in redelijkheid kan verklaren waarom die kinderen niet in de lokalen van de Doefmat les hebben gekregen. Tot ik die verklaring heb gehoord trek ik geen conclusies, want ik hecht nog altijd aan het principe van hoor en wederhoor.
Iets anders is dat aan deelname in het wijkteam (NLA) bij mijn weten geen verplichting is verbonden dat men op enigerlei wijze aan een bewonersorganisatie verbonden moet zijn.
Dus Kees, je bent altijd zo verrekte goed op de hoogte, waarom zit jij eigenlijk niet in dat wijkteam, dan zit je met je neus bovenop de verdeling van de gelden, en kun je meteen ingrijpen als er iets niet koosjer is!

Kees Huizenga zei

In Groningen-Zuid staat een Montessorischool voor het openbaar basisonderwijs. De Montessorischool Boerhaave.

Zie:

http://boerhaaveschool.nl/

Op 1 augustus 2014 wordt op deze school het systeem "Passend Onderwijs" ingevoerd.

http://boerhaaveschool.nl/wp-content/uploads/2014/03/nieuwsbrief-passend-onderwijs.pdf

http://boerhaaveschool.nl/wp-content/uploads/2014/03/Extra-editie-nr-4-SwV-PO-20-01-april-2014.pdf

Ouders die principieel kiezen voor Montessori-onderwijs, kunnen bij deze basisschool terecht. Het grote nadeel is de afstand Beijum-Groningen-Zuid. Waarschijnlijk moeten dan busdiensten georganiseerd worden. Tenzij de kinderen met de auto gebracht worden en worden opgehaald.

Het is een te overwegen mogelijkheid...

Anoniem zei


En dan te bedenken dat de Boerhaveschool pas Montessori werd, toen de eerste hier in Beijum er al was.
GGGGrrr, om woest van te worden!
De Beijumse heette niet voor niks DE EERSTE!!

Therèse

Anoniem zei

En wat houden we over? Een kleine school met misschien 150? leerlingen En een systeem die iets meer lijkt op het onderwijs van de montessori dan het onderwijs wat de Doefmat had?
Het montessori materiaal ligt in de gangen klaar voor gebruik? Het was bijna weggegooid. De meeste leerkrachten zijn er mee bekend. Alle Doefmat leerkrachten zijn weg. Ja. wat houden we over? Bijna een montessori school met vleugje en Jenaplan?
Was dit het allemaal waard? Ik denk het niet. Zeker niet.

Anoniem zei

Het zijn er inderdaad waarschijnlijk maar 150, misschien iets meer. Wel lekker rustig, maar wat heeft de fusie voor zin gehad. Helemaal niets.
Hopelijk wordt dit een beter jaar.
Er is veel geld verspild.
Sloffen mogen weer aan, overal ligt er weer montessorimateriaal.
Misschien wordt het weer een montessorischool, maar nooit meer de eerste. Eeuwig zonde.
Ik wens de kinderen en leerkrachten veel plezier dit jaar.

Anoniem zei

Oei, zo weinig maar?

Anoniem zei

Ach...deze directeur en zijn maatje mevrouw Venema hebben de illusie dat als je iedereen maar wegwerkt die kritiek heeft er vanzelf een team overblijft die goed functioneert...zelfreflectie past niet...wij doen het toch zo goed...en op deze manier zal er nooit wat veranderen!!

Anoniem zei

Wat ben ik blij dat ik de keuze heb genomen om van school te veranderen. .toen ik bij dhr van der linden kwam om te zeggen dat ik mijn dochter op een andere school deed was het eerste wat hij zei....ex doefmat zeker?en lachte beetje met zn schouders omhoog,waarop ik zei ja en wat dan nog?laat mijn kind niet op een zinkend schip met totaal geen leiding...geen regelmaat en al helemaal geen rust..u als leiding heeft zelf nog heel wat te leren.dat gold uiteraard voor meer,toen het hoge woord er destijds uitkwam dat alles van de doefmat verdween leek het bijna een georganiseerde misdaad. Nu meer als een half jaar verder en mijn dochter voelt zich super gelukkig presteert goed en alles waar ze ineens op achteruit ging is meer dan ingehaald. .en ja ik ben ook laf....Anoniem

Anoniem zei

Dit is niet eerlijk.
Namen van personen is niet goed.
Volgende keer misschien iets voorzichtiger zijn. U bent zelf ook anoniem.
Er is al genoeg schade toegebracht.

Anoniem zei

Het is nu wel genoeg geweest met modder gooien.
Laat de expeditie met rust a.ub.
Er is genoeg geschreven. STOP.

Anoniem zei

Helemaal mee eens.
Een bezorgde ouder, die hoopt dat de Expeditie blijft bestaan.
Laten we er voor gaan !!!

Anoniem zei

Het gaat goed met de expeditie. Er komen weer wat leerlingen bij. Dat is mooi.
Het is rustiger. De kinderen gaan leuk met elkaar om. Geen gedoe.
Het komt helemaal goed met de expeditie.
Ouders vinden elkaar meer en meer.
Er worden weer erg leuke dingen gedaan.
Hopelijk trekken we meer leerlingen.
Het gebouw is mooi en wrs het mooiste van Beyum.

Anoniem zei

LETS GO FOR IT!!!
WE CAN DO IT!