Zie reactie, bord is niet rechtsgeldig |
Fietsstraat. Auto te gast.
Dat staat sinds vorige week op een bord die is te zien als je vanaf de Amkemaheerd (noordelijke wijkring) de Beijumerweg richting Zuidwolde ingaat.
Er is een rode asfaltlaag over de weg gelegd. In juni berichtte Beijumnieuws reeds over het plan om dit stuk Beijumerweg tot een fietsstraat om te toveren, zie nog eens hier.
Zie het bord op de linker foto. Die moet je als automobilist wel zien als het donker is. Auto te gast.
De Beijumblogger reed gistermiddag over de nieuwbakken en would be fietsstraat om vervolgens via Zuidwolde even naar Noorddijk te rijden.
Vreemd gevoel, hij reed in zijn auto over de weg als gast. Tenminste, staat op het bord. Maar die andere weggebruikers dan, heten die soms bewoners?
Zie foto boven, na het passeren van het bord reed ondergetekende ter hoogte van de overgang van Beijum naar het platteland van Bedum/Zuidwolde achter een gast in een scootmobiel.
Foto rechts dan, er kwam nog een gast aan, een exemplaar op een racefiets.
Nadat de fietsgast voorbij was gefietst, reed de Beijumblogger-gast de scootmobiel-gast voorbij.
Roken, daar komen we samen wel uit. Was een slogan ergens in de jaren negentig.
Gasten op een fietsstraat, daar komen we samen toch ook wel uit?
De Beijumblogger gast-in-zijn-auto-op-de-fietstraat- nam midden in het dorp de afslag naar Noorddijk.
Mien God, wat reden daar een gasten. Zie foto beneden.
Een vijftiental motorrijders vloog voorbij. (Update 23.45 uur, de benedenste foto was vreemd genoeg verdwenen, maar hij staat er weer!)
Een fiets-gast, een gast te paard, en ook nog een automobilist(e?). Als het goed is houden automobilisten hier net zoveel rekening met kwetsbare mede weggebruikers als op zo'n aanstellerige fietsstraat. Op Verkeerskunde staat
Doordat de herkenbaarheid van fietsstraten tekort schiet, is het gedrag van zowel auto's als fietsers op de fietsstraat niet voorspelbaar. Auto's weten vaak niet goed welk gedrag van hen verwacht wordt en welk gedrag ze van fietsers kunnen verwachten. In het onderzoek is op basis van interviews met verkeerskundigen en literatuuronderzoek een beeld geschetst van het gewenste gedrag, waarna door middel van observaties is gekeken of dit ook het werkelijke gedrag is. Het werkelijke gedrag komt bij een groot deel van de onderzochte fietsstraten niet overeen met gewenste gedrag. Het gewenste gedrag is dat auto's op de fietsstraat hun snelheid aanpassen aan de fietsers door achter de fietsers te blijven. Het werkelijke gedrag is dat automobilisten fietsers als hinderlijke obstakels zien en deze zo snel mogelijk willen inhalen. Een verklaring hiervoor kan mogelijk gevonden worden in de beperkte herkenbaarheid van fietsstraten, zie The traffic safety of bicycle streets in the Netherlands
1 opmerking:
Ik ben gewend op dit stuk weg rekening te houden met fietsers.
Maar voor de duidelijkheid: in de wetgeving bestaat een 'fietsstraat' niet. Vandaar dat het nogal eens per gemeente verschilt welk soort verkeersborden er geplaatst worden. Het bord dat hier gebruikt is (als L51 te koop) bestaat officieel ook niet.
Neemt niet weg: doe rustig aan, geef elkaar de ruimte.
Een reactie posten