maandag 9 oktober 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (67)


Ben jij een bingewatcher?

De laatste tijd zie ik dit woord steeds vaker langs komen op mijn beeldscherm, als ik scrol door Facebook. Ik kan niets met dat woord en zit dan ook flabbergasted naar de tekst te staren: “Niet storen, ik ben bingewatchen” Kan jij er wat mee? Ik niet en besloot het woord te googelen.

Je bent een bingewatcher als je één hele serie achter elkaar aan kijkt op de tv of laptop. Een heel seizoen kan ook, je werkt deze dan in een paar dagen af. 4 op de 10 Nederlanders is een bingewatcher en kijken daarmee gemiddeld 3 uur of meer per dag achter elkaar naar hun beeldscherm, ongeacht tv of laptop. Niet gezond lijkt mij.

Deze nieuwe trend komt voort uit de DVD-boxen. Zo kon je op een simpele manier een hele serie of seizoen in één keer bekijken. Tegenwoordig doe je dit via Videoland op je tv of via Netflix. Het enige voordeel wat ik kan vinden aan deze nieuwe trend is dat je zelf kan bepalen wanneer je je favoriete series wilt bekijken. Onderzoekers waarschuwen dat het zéér verslavend is en het slecht voor je nachtrust is. Kijk en dat begrijp ik nu eigenlijk niet. Waarom eerst de wereld gek maken met een nieuwe trend en dan daarna de waarschuwingen uitdelen? Verkeerde volgorde.


Ik persoonlijk heb er helemaal niets mee. Als ik de tv twee uur aan heb per dag, dan is het echt al heel veel voor mijn doen. Weet je wel hoe zonde het is om bijvoorbeeld in een weekend, de hele dag te bingewatchen? Je verliest er zoveel tijd door. Tijd die je anders had kunnen invullen. Tijd die waardevoller is dan turen naar een beeldscherm. Voordat Netflix bestond, besteedde je je tijd toch ook aan hobby’s, vrienden en al wat je maar kan bedenken?
Ondanks dat ik niets met het bingewatchen heb, vind ik het wel een grappig woord waar ook nog een kern van waarheid in zit. Splits het woord op in binge en watchen. Dan staat binge volgens het onlinewoordenboek voor zuippartij, denk aan bijvoorbeeld comazuipen. Iedereen weet dat comazuipen hot was onder de jeugd een poos geleden.

Deze nieuwe trend bingewatchen is dus ook echt niet gezond, want zoals ieder mens wel weet is te lang achter elkaar zitten niet goed. Langdurig tv kijken, slecht voor je ogen. Langdurig spannende series kijken een aanslag op je nachtrust is. Dus beste mensen, misschien moet je iets nuttigs gaan doen met je tijd. Tijd is kostbaar, je weet nooit hoeveel je er nog van hebt.

Kan jij Netflix de baas, of ben je een stugge bingewatcher?

2017©Vlindertje73 

Wil je alles volgen over mijn eerste boek. Like dan mijn FB pagina: “Geld stinkt”

Geen opmerkingen: