maandag 16 oktober 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (68)

Kleuren om in te lijsten.

De herfst brengt mooie kleuren met zich mee. De bomen laten massaal de bladeren vallen en mede door de storm van laatst, liggen de kastanjes alweer voor het oprapen. De tamme kastanje is eetbaar en reuze lekker. Het doet mij ook aan vroeger denken, toen ik met mijn ouders naar Bakkeveen ging om daar familie te bezoeken. Samen met de familie het grote bos in, om zoveel mogelijk kastanjes te zoeken. Deze gebruikte ik dan thuis, als kind om te vervoeren met mijn vrachtwagen en laadkar. Heerlijke tijden waren dat…
Mijn hondje Snoopy, vindt de bolsters ietwat minder leuk onder haar tere pootjes, zij begrijpt dan ook niets van wat ik de laatste tijd vaak tegen haar zeg: ‘Oh, Snoopy moet je kijken, wat een mooie kleuren liggen hier.’ Als hond zijnde ziet zij alleen maar zwart, wit, groen en blauw en kijkt mij dan niet begrijpend aan. Toch mag zij graag even ravotten in de enorme berg bladeren, die bij elkaar geveegd liggen als een bult. Zij kruipt er onder de bladeren in en komt er met haar koppie boven weer uit. Ik moet dan erg lachen en zo hebben we samen de grootste lol.
Nu ik zelf volwassen ben, heeft de herfst ook wat nadelen gekregen. Misschien ligt het aan de veranderingen van het klimaat, lees Sahara zand o.i.d. Net als je je ramen hebt gezeemd, zijn ze na één regenbui weer zó vies, dat de buren wel kunnen denken dat je ze al wel 3 maand niet hebt schoongemaakt. Ken je dat? Ja? Vreselijk hé… 
Net zoals het enorm vervelend is dat al die blaadjes op het spoor vallen en er dus weer met grote regelmaat, de treinen ontregelt zijn. Neem hierbij de mensen die al last hebben van de vallende blaadjes op zich en de chaos is compleet.
Je weet soms ook gewoon niet wat je aan moet trekken in de ochtend als je de deur uitgaat. Het wordt mij dan buiten op straat altijd duidelijk, dat ik daar niet de enige in was. De één zit op zijn fiets in een korte broek, een ander heeft een zomerjas aan en even later kom je iemand tegen helemaal ingepakt, met een sjaal en al om. Gek ook dan hé, dat heel veel mensen lopen te snotteren of het lieve lust is. Wat mij hierbij zorgen baart, is het feit dat de jeugd van tegenwoordig altijd té korte T-shirtjes aan hebben en de jas ook niet bepaald lang is. Je ziet vaak een stukje onderrug bloot. Dit is nu het steeds kouder wordt een ‘not done’ Let op mijn woorden, die kids hebben later meer kans op rugklachten. Je botten zijn nu eenmaal niet gemaakt om zich te trotseren tegen de kou, daar heb je kleren voor.
Persoonlijk houd ik van alle jaargetijden. Alleen de herfst heeft zoiets moois over zich, dat ik er weleens stil van ben. De kleurenpracht, zo mooi…om in te lijsten. Wie weet ga ik dat nog doen ook. In plaats van kastanjes zoeken, bladeren zoeken…
Wat vind jij van de herfst?
2017©Vlindertje73

Geen opmerkingen: