donderdag 5 juni 2014

EEN VEULEN MET ZIJN (HAAR?) MOEDER


Door Willem Pauwelussen
Avondwandeling langs het Zadelpad, dat doe je even, als je zo gelukkig bent dat je op de Hiddemaheerd woont. Na de zonrijke dagen, afgewisseld door slagregens, brult het groen de grond uit. Het is indrukwekkend om tussen al die opschietende planten te lopen en de kracht van de natuur te voelen.
Over kracht gesproken: aan de overkant van de weide staat een veulen, de merrie verderop zal de moeder zijn. Het jonkie staat nog wel wat onvast op de benen, is misschien net op de wereld. En ja hoor, moeke komt eens wat snuffelen, bevindt blijkbaar alles in orde en rolt zich behaaglijk door het gras. Maar wat is dat toch voor type daar verderop, die daar foto’s staat te maken? Nieuwsgierig zoals paarden zijn komen moeder en kind stapvoets naderbij. Tot op een meter bij de afrastering, want voorzichtigheid blijft altijd geboden met een kleintje bij je. Dus als ik naar het hek loop voor een foto uit een andere hoek, maken ze direct rechtsomkeert. 
Blijkbaar weet het dier dat daar de mensen doorheen komen, en ik ben niet bekend dus niet vertrouwd. Op veilige afstand gaat het veulen nog even aan de tepel. Beijum, het is en blijft een wijk vol verrassingen.



3 opmerkingen:

Anoniem zei


mooi hoor, zo een tafereeltje moeder en kind te zien.
de natuur op z'n puurst.
trouwens Willem, weleens van equisabella gehoord?

gr. Therèse

Willem Pauwelussen zei

Nee, maar ik heb het natuurlijk even opgezocht.
Een aanrader voor mensen die vanuit affectie met dieren tot persoonlijke groei kunnen komen,lijkt me.

Anoniem zei


idd. Willem.
Vanuit het bedrijfsleven is het interesse groot.
men kan met 2 of meer personen vanuit de vriendenkring deelnemen maar ook met bijv.afdeling collega's van het UMCG.
zonder te weten wie ik ben, heb ik meerdere keren lovende/positieve geluiden gehoord van deelnemers.

gr. Therèse