Door Willem Pauwelussen
Als je vanaf de Froukemaheerd de wijkring oversteekt, en de Beijumerweg opgaat, maak je eerst een haakse bocht naar links en vervolgens een haakse bocht naar rechts. Het stuk tussen asfalt en gazon is opgevuld met een soort zwarte kiezel.
Daar wordt blijkbaar óók doorheen gereden want de binnenbocht ligt ermee vol. Je kunt erop wachten dat er iemand onderuit gaat.
Dan is het handig dat de apotheek dichtbij is, maar het lijkt me toch niet de bedoeling.
Terug vegen helpt misschien even maar het ligt er heel snel weer, denk ik.
Iemand in het gezondheidscentrum, waar ik met deze vraag naar binnen liep, dacht dat betegelen de beste optie was.
En dus heb ik de kwestie neergelegd bij onze stadsdeelbeheerder Peter Homan.
Zijn reactie: “Periodiek worden de gaten aangevuld met de resten van gefreesd asfalt. Voorzien van echte verharding doen we niet. De weg wordt daardoor breder en er zal dan nog harder gereden worden. Als er een veegvoertuig langs komt veegt die de zaak wel aan.”
Het is dus wachten tot de eerste onderuit gaat en met kleding aan rafels en benen vol schaafwonden de apotheek binnen strompelt.
Misschien dat dan iets gebeurt, bijvoorbeeld geribbelde betonblokken tussen het asfalt en het gras, zoals ook op de landweg tussen Zuidwolde en Ruischerbrug zijn aangebracht en waarvoor de weg een tijd afgesloten is geweest. Je vraagt je dan telkens weer af: waarom daar wel en hier niet?
Het antwoord daarop kunnen geven zou inhouden dat je begrijpt hoe in Nederland de bureaucratie werkt.
Forget it,
14 opmerkingen:
je zou toch denken dat er dan al veel mensen gevallen zouden moeten zijn, hè?
is het bekend bij misschien 1 van de reaganten of-en hoevaak er daar al mensen omgekieperd zijn?
gr. Therèse
Men hoort er wel klachten over van mensen die er met hun huisdieren wandelen. De viervoetertjes krijgen gemene scherpe stukjes tussen hun tenen en piepen en jammeren. Laten we het bordje Beijumerweg vervangen door Schreijumerweg.
Scherpe kiezels maken ook lekke banden.
We hebben het aangegeven bij Stadsbeheer en er is recentelijk
geveegd. Misschien is het beter om de gaten te laten. Kuilen langs de weg vermindert de snelheid in elk geval.Maar die kuilen geven misschien ook weer andere problemen.
Wat betreft de lekke banden verbaast het mij al vele jaren dat er binnen een straal van enkele honderden meters vanaf een fietsenmaker ook altijd glaswerk kapot wordt gegooid op fietspaden.(?!?!) Wellicht zijn de fietsenmakers ook erg blij met deze glasachtige kiezels.
Laatst klaagde iemand dat de verbrokkelde asfaltstukjes in de profielzolen van zijn wandelschoenen waren gaan zitten en hij vervolgens voor een kapitaal bedrag zijn nieuwe parketvloer thuis had gemold. Ik heb tegen hem gezegd dat hij een schadeclaim bij de Gemeente in moest dienen.
De gemeentelijke milieudienst wil de weg misschien stiekem toch wat breder hebben zodat ze er makkelijker met hun megagrote machines en voertuigen langs kunnen jakkeren ? Ook gaan auto's harder racen waardoor de gravel je als voorbijganger om de oren spuit.
Hier rijden geen auto's, behalve misschien bestemmingsverkeer van aanwonenden.
Ik zie 2 mogelijkheden.
1: regelmatig aanvegen, maar wie en wanneer dan?
2: het grind vervangen door geribbelde betonblokken.
Gezien het veelvoud aan reacties van allerlei mogelijke soorten van schade die hierbij wordt opgelopen lijkt het me een dermate ernstig item toe dat het wijkteam misschien kan overwegen e.e.a. uit de NLA-pot te financieren? Het lijkt me bepaald we de leefbaarheid van de wijk te vergroten, namelijk.
je zou het ook kunnen zien als een natuurlijke snelheids remmer.
in de vrije natuur komen overal en altijd obstakels voor.daar gaat men ook niet de paadjes op om takjes en bladeren ed aan de kant te vegen.
de bocht van de foto laat zien dat iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijkheid heeft, ten opzichte van z'n rij gedrag.
Therèse
Dit heeft met de 'vrije natuur' niet zoveel te maken, het is een proces dat ontstaat door de manier waarop plaatselijk de bocht is aangelegd.
Ik vind dat je mag verwachten dat de kwaliteit van het oppervlak van een openbare weg niet plotseling, en dan nog in een bocht, verandert.
ja Willem, misschien heb je gelijk dat het niet veel met de 'vrije natuur' te maken heeft.
men zou er misschien een klein hekwerkje neer kunnen zetten.
2 of 3 balkjes naast elkaar op onderlinge afstand van zeg maar zo'n 50 cm.
daar tegenaan 2 of 3 plankjes steigerhout en klaar is het.
men kan niet meer de bocht afsnijden met alle uitglij gevaren van dien.
idee???
gr. Therèse
ja Willem, misschien heb je gelijk dat het niet veel met de 'vrije natuur' te maken heeft.
men zou er misschien een klein hekwerkje neer kunnen zetten.
2 of 3 balkjes naast elkaar op onderlinge afstand van zeg maar zo'n 50 cm.
daar tegenaan 2 of 3 plankjes steigerhout en klaar is het.
men kan niet meer de bocht afsnijden met alle uitglij gevaren van dien.
idee???
gr. Therèse
pótver!!!
1 x is echt genoeg, hoor!!!
tHERÈSE
Nu maar hopen dat Peter Homan nota neemt van deze aanbevelingen en er iets mee doet of dat de BOB het bij hem op tafel deponeert.
Zou prettig zijn Willem.
Er nog steeds vanuit gaand dat mensen van de BOB hier meelezen ;-).
gr. Therèse
Een reactie posten