dinsdag 18 juli 2017

EEN LIGFIETS DAT OP EEN AUTOOTJE LIJKT



Het leek net een racewagentje, wat spurtte het ding vanaf de inrit naar stadsboerderij de Wiershoeck de Beijumerweg op. Het leek wel alsof Max Verstappen door Beijum reed.

Niet dat de ligfiets echt racete, maar het zag er meer uit als een raceautootje dan een fiets.

Afgelopen zaterdagmiddag zag de Beijumblogger een aparte fiets in het fietsenrek van genoemde boerderij staan.
Zie afbeelding links.

Daar kwam de eigenaar ervan uit de natuurvoedingswinkel lopen en stapte in zijn wagentje.

Boven zien we hem in zijn bolide de Beijumerweg opdraaien en op de rechter foto zoefden rijder en voertuig weg. Toch best met een redelijke snelheid, ondergetekende raad voor de veiligheid een vlag op een stokje aan dat op de autofiets wordt bevestigd.

Een ligfiets met open dak. Eigenlijk zou dit ding, zie foto, ook een soort van dakje moeten hebben voor als het regent.

Zeven jaar geleden schreef ondergetekende een eerste bericht over een echte ligfiets op Beijumnieuws. Daar kwam toen veel kritiek op, lees de reacties.

9 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Ik fiets al meer dan 160.000 km met een ligfiets en krijg af en toe ook advies oor een vlaggetje en als ik dan aan de adviseur vraag " En wat is je eerste gedachte als je een vlaggetje ziet en nog geen voertuig" en steevast krijg ik dan als antwoord, "Daar komt een kind op een fietsie dus ik kan er nog wel langs" juist en als ik dan aangeef dat zo'n ligfiets weleens 30 of 40 km snelheid heeft dan zeggen ze rij toch maar door zonder vlaggetje.

Anoniem zei

Levensgevaarlijk die dingen

Eric zei

Anoniem u rijd auto? Zo ja sleutels inleveren en auto vernietigen.Alleen al in mijn directe omgeving zijn 8 mensen gedood door auto's
Ik zal je de details besparen als een fietsend meisje door 1400 kg staal tegen een boom geplet wordt!Noem mij 1 geval waar eenligfiets iemand gedood heeft.
Denk na voor je wat neer typt en blijf je rijden niet spellen met alle onodige speeltjes in de auto dan zie ook ligfietsers rijden

xander zei

Deze ligfietser heeft het slim bekeken.
Zelf heb ik er ook al 125.000 velomobiel-kilometers opzitten. Slechts èèn keer een eenzijdig ongeluk gehad op het circuit van Zandvoort waarbij ik overigens geen letsel had.

Even wat voordelen op een rij:

-De wegenbelasting is slechts 32 kg. Van een auto al snel 1000. kg.
-Geen fossiele brandstof-verbruik.
-Geen brandstofuitstoot.
-Geen lawaai.
-Lage gebruikskosten
-Lage afschrijving
-Geen APK
-Geen verplichte verzekering
-Geen 'wegenbelasting'
-Geen privebijtelling
-Hierdoor onafhankelijk van de overheid.
-Geen fileverdriet
-Geen sportschoolabonnement nodig. Er ontstaat in het weekend tijd voor andere dingen zoals cultuur.
-Te gebruiken bij regen, sneeuw, gladheid, storm en brandende zon.
-Extra privileges zoals geen wettelijke maximumsnelheid en het mogen gebruiken van de rijbaan.
-Wellicht veiliger dan een racefiets vanwege de blik naar voren i.p.v. de trappers.
-Door licht en lucht altijd een goed humeur.
-Er is meer contact met andere mensen onderweg in tegenstelling tot de ingeblikte mens.

Anoniem zei

Fijn dat jij denkt te weten of ik met andere dingen bezig ben dan met de weg wat niet het geval is, de ligfietsers net als elektrische fietsen gaan zeer snel waardoor ze uit het niets verschijnen ook al kijk je goed, plus een ligfiets is ook nog eens heel laag bij de weg waardoor ze moeilijker te zien zijn

Hans zei

@Anoniem:

heb je wel eens strepen op het wegdek gezien? Zo ja, hoe hoog waren ze?

Anoniem zei

Laatste keer dat ik keek bewogen strepen niet met 30/40 km/u

Piet zei

@anoniem een donkervoort is ook laag, maar daar wordt niet over geklaagd.. Zolang auto's over het hoofd worden gezien in het verkeer is de reactie dat je ligfietsers niet ziet aankomen niet terecht. Er is een verschil tussen kijken en zien

Groet,

Piet

Anoniem zei



Jammer van de negatieve reacties over iets dat men niet kent, en er geen ervaring mee heeft..
Een ligfiets ( in tweewieler, driewieler of velomobiel) is gewoon deel van ons dagelijks verkeer, en door de wetgever toegelaten op de openbare weg, net als alle andere verkeersdeelnemers als kinderen op de fiets, speedpedelecs, paarden, ouderen op scootmobielen. Welke mening we hier ook persoonlijk over hebben, feit blijft dat we ze in het verkeer tegen komen, en dat iedere verkeersdeelnemer goed uit moet kijken voor andere verkeersdeelnemers, ongeacht hun dimensies. Omdat de een niet goed kijkt, moet de ander dan maar van de weg af?
Helaas maak ik als automobilist én ligfietser dagelijks mee dat medeweggebruikers niet op anderen letten, omdat ze met andere dingen bezig zijn. Ik weet dat, en let dus maar extra op.... Ook ik fiets met een enorme felgekleurde, van reflectie voorziene vlag op mijn driewieler ( ben mét vlag ca 1,7 m hoog), maar krijg nog steeds te horen dat ik niet goed te zien ben.... Is het dan "zien" of " kijken" ?

Zullen we elkaar allemaal ons eigen plezier gunnen, en gewoon goed op elkaar letten?

Groet,
Willem
automobilist en ligfietser.