maandag 10 juli 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (60)


Accepteer jij je lichaam?

Zelfrespect is heel belangrijk voor een gezond leven. De één is te dun en moet aankomen, een ander is te dik en moet afvallen. Dat te dik zijn kan ook tussen je oren zitten. Juist dan begint er een geestelijke oorlog in je hoofd. De weegschaal en de spiegel zijn te samen je grootste vijand. 

Over deze oorlog wil ik het hebben. Je kan gaan sporten om af te vallen, hierbij vergeten mensen dat je dan ook spieren kweekt. Spieren waar je geen weet van hebt. Vergeet hierbij niet dat spieren zwaarder wegen dan je vetmassa. Er zijn op internet ontelbare middeltjes te vinden die je kunnen helpen met afvallen, in pil vorm wel te verstaan. Of het werkt? Ik heb geen idee. Het lijkt mij nogal ongezond, je lichaam vol te stoppen met pillen waarvan je gevolgen niet kunt overzien. Wie er wel één kent die werkt, mag het mij in een reactie geven. Ik zal hier serieus naar gaan kijken.

Ja, ook ik ben bezig met afvallen. Nu las ik vanmorgen dat je dat zo helemaal niet moet noemen. Je kunt het beter afslanken noemen. Afslanken is je vetgehalte in je lichaam aanpakken. Dat is toch wat je eigenlijk wilt? Het woord afvallen, betekent dat je in gewicht achteruit gaat en hiermee wordt je spiermassa gelijk ook beduidend minder. Spieren heb je nodig om te functioneren. Ik stap over van afvallen, naar afslanken.

Een vriendin van mij is momenteel ook in een strijd met zichzelf. Zij vindt zich té dik als ze in de spiegel kijkt, terwijl als zij een foto van zichzelf ziet het allemaal wel mee vind vallen. Zij sport als een waanzinnige en let op haar voeding. Haar vet wordt dus omgezet naar spieren en die wegen er in hoor. Gisteren heb ik zelf het bewijs gezien. Het zit denk ik gewoon tussen mijn oren, vertrouwde zij mij toe.
Zelfacceptatie is heel belangrijk. Als je een negatief zelfbeeld hebt, moet dat eerst aangepakt worden. Anders blijf je jezelf als één of andere olifant zien in elke spiegel die je tegenkomt. Wanneer je in je hoofd er klaar voor bent om te kunnen zeggen: ‘Ik ben ik en ik ben goed zoals ik ben’ dan heb je respect voor jezelf. Eigenlijk kan je dan de hele wereld aan en dus ook het afslanken. Geen gevecht meer in je hoofd. Nee, het gewoon doen! Stapje voor stapje en schaam je vooral niet als je er hulp bij nodig hebt. Met vallen en opstaan leer je veel.

Afslanken is een keihard gevecht, met jezelf. Laten we hierbij de weegschaal even staan, dat zijn immers maar kilo’s. Of die kilo’s nu vetten of spierweefsel bevatten... WTF, je bent op de goede weg.

2017©Vlindertje73

Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier! 

Geen opmerkingen: