maandag 19 februari 2018

COLUMN UIT LEWENBORG (85)



De sociale koelkast
Op RTV Noord zag ik Geerte de Jong met dit super idee van haar. Ik heb er respect voor. Het idee erachter is natuurlijk menslievend. De eerste sociale koelkast in Groningen is een feit, deze staat in de wijk de Hoogte. Het bracht mij op meer ideeën natuurlijk…
Zoals jullie misschien nog wel weten, heb ik ook een pesthekel aan “voedselverspilling
Ik hoop dan ook van harte dat deze missie gaat slagen. Zo’n openbare koelkast kun je uiteraard op veel meer plekken kwijt. Denk hierbij aan restaurants, waarbij er veel overtollig voedsel zo de kliko in wordt gesmeten. Doodzonde! Maak er je (minderbedeelde) medemens blij mee. Wij mensen hebben zo’n grote weggooimentaliteit, dat het eigenlijk bij het schandalige af is. Wat ben ik blij met het initiatief van Geerte de Jong, ik hoop dat haar actie groot in het nieuws komt en er daadwerkelijk mensen zullen zijn die dit project met beide armen omarmen en ervoor zullen zorgen dat deze actie van de ‘sociale koelkast’ uitgebreid gaat worden door de hele stad Groningen. In elke wijk een sociale koelkast om mee te beginnen.

Wist je wel dat er sinds 2015 in Gent al een openbare koelkast staat? Ook Milaan en Berlijn hebben het idee opgepikt. Dus Nederland kan dit ook waarmaken. Kom op mensen en steun dit ‘sociale koelkast’ project. Het artikel uit de krant, kun je >>hier<< lezen.

Zie jij ook weleens van die weggeefkasten bij huizen staan als je aan de wandel bent? Dat is toch ook een goed idee? Je vindt er van alles in, hele uiteenlopende spullen, van bloempotten tot boeken. Mijn moeder is gek op dat soort kasten, lekker even sneupen en er zelf wat bij inzetten, als een soort van ruil. Zo heb ik al eens een column geschreven over de weggooi mentaliteit, die hier wel weer van toepassing is. Ik kan er helemaal over gaan uitweiden, beter is als je het >>hier<< even leest.
Het leven op zich wordt steeds duurder en duurder, de kleine B.T.W. op levensmiddelen en dergelijke zijn omhoog gegaan en onze lonen zijn niet in de juiste verhouding mee gegroeid. Dan te bedenken dat de meeste gepensioneerden met hun pensioen erop achteruit zijn gegaan, omdat de pensioenfondsen zich aan hun dekkingsnorm moeten houden. De mensen die ver onder het modaal leven, krijgen het zo steeds moeilijker, net als de chronische zieken in ons land.

Wat is het dan fijn als je zelf even niet genoeg geld hebt om een maaltijd op tafel te toveren, je naar een sociale koelkast kan gaan om te kijken of daar iets van je gading bij zit. Ik hoop met heel mijn hart dat deze column gedeeld gaat worden om zo een groter bereik te krijgen en mensen eens met hun neus op de feiten te drukken. De schrijnende tekorten, kunnen we met elkaar op deze manier een klein beetje oplossen. Gewoon een beetje menselijkheid tonen naar een ander. Kleine moeite, groot plezier!
Met deze column wil ik Geerte de Jong een warm hart toedragen.
Ik ben benieuwd welke wijk in onze stad, de volgende is.

Wat vind jij van zo’n sociale koelkast?

2018©Vlindertje73

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vlindertje is voor een ideële oplossing van de lokale armoede. Schrijver dezes is meer voor een realistische en praktische oplossing. Laten we een sociale vrieskist installeren. Daarin kunnen dan alvast de sinds mensenheugenis al niet meer bewegende ambtenaren en andere voltooid levenden van de gemeentelijke overheid worden opgeborgen.

Johan Fehrmann zei

Onze Anoniem is erg vroeg uit zijn winterslaap geraakt, na maandenlange radiostilte manifesteert deze orakel zich weer. Zo ook onder andere berichten, steevast hetzelfde stramien, de overheid blabla, de ambtenaren haha, de arme zielige burgers snifsnif, enzovoort. Valentijnsdag is net voorbij maar ik heb nog een bloemetje liggen, leuk om die binnenkort samen met Beijumborg langs te komen brengen...
Leuk om eens kennis te maken, waarschijnlijk wordt Anoniem zo leuk gevonden dat we overeenkomen om zijn hersenen in te vriezen zodat generaties later het brein van een orakel kunnen gaan onderzoeken. Laten we de lever van Anoniem daar ook bij in gaan vriezen.
Erewoord, heer Eno....er komt geen (r)overheid bij te pas...